Brandbrief over pensioenkorting pensioenfonds ABP

Bonden slaan handen ineen

Door Redactie 04 november 2019

De in de Samenwerkende Centrales van Overheidspersoneel (SCO) verenigde vakbondscentrales ACOP, AC, CMHF en CCOOP hebben een brandbrief gestuurd aan minister Koolmees van Sociale Zaken. De situatie met het pensioenfonds en de dreigende pensioenkorting is volgens ons ronduit bizar.

Inhoud brief

In de brief verzoeken we de minister op zeer korte termijn met sociale partners een oplossing te vinden voor de problemen rond de dreigende pensioenkortingen. ‘Enerzijds zijn de behaalde rendementen redelijk en is het vermogen van het ABP de afgelopen tien jaar verdubbeld. Maar anderzijds is de huidige stand van zaken desastreus voor de dekkingsgraden van de pensioenfondsen.'

Verhoging dekkingsgraad

Een verhoging van de premiedekkingsgraad van het pensioenfonds tot 100% zou volgens hen tot enorme premiestijgingen of tot een sterke verlaging van de pensioenopbouw leiden. Wij vinden het onacceptabel dat werknemers, werkgevers en gepensioneerden de oplossing van de problemen door de lage rente moeten betalen. Hoe moeten wij immers aan jou uitleggen dat je 3 keer deze rekening moet gaan betalen:

• Je pensioenpremie zou omhoog gaan
  • Je pensioenopbouw naar de toekomst gaat omlaag
  • Je opgebouwde pensioen kan worden verlaagd.

Dit alles omdat regelgeving ons dwingt net te doen alsof onze pensioenpremies en pensioenvermogens geen rendement meer opleveren. Zowel voor als achter de schermen wordt forse druk uitgeoefend om pensioenkortingen te voorkomen.