Cao-onderhandelingen primair onderwijs gestopt

Onenigheid over hoogte looneis

Door Redactie 27 juni 2019

Er wordt niet meer verder onderhandeld over de cao voor het primair onderwijs. De gezamenlijke bonden en de PO Raad konden het niet eens worden over de hoogte van de looneis.

Te ver uit elkaar

Eugenie Stolk, bestuurder bij AOb: 'We hebben echt geprobeerd om naar elkaar te komen, maar als je zo ver uit elkaar ligt dan moet je op een gegeven moment besluiten te stoppen.' De bonden en de werkgevers waren druk bezig om te kijken of het mogelijk was meer te doen voor het ondersteunend personeel en de schoolleiders, groepen voor wie we een stapje extra wilden doen bij deze onderhandelingen, maar ook voor hen was er te weinig.

Reële looneis voor al het personeel

Eugenie Stolk: 'We hadden een hele reële looneis voor al het personeel in het onderwijs, maar daar viel niet over te praten. Op deze manier zou het loonverschil tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs weer groter worden. Dat is in deze tijd onbespreekbaar.'

Personeelstekort zorg van iedereen

De huidige cao liep tot 1 maart 2019 en veel mensen hoopten op een echte verbetering. Veel scholen zijn op zoek naar nieuwe mensen omdat er vanwege het oplopende lerarentekort te weinig personeel is.

Hadden met een nieuwe cao meer mensen aangetrokken kunnen worden? Eugenie Stolk: 'Dat was natuurlijk onze bedoeling. Het tekort aan personeel is een zorg van iedereen. Er zijn eenvoudig niet genoeg mensen meer  te krijgen voor goed onderwijs voor al onze kinderen. Je kunt het dan niet maken om een flut cao af te sluiten in deze tijd. Het maakt mij oprecht boos dat overal geld voor lijkt te zijn, behalve voor een goede cao voor personeel in het basisonderwijs. Dit zijn de mensen die zorgen voor goed onderwijs aan alle kinderen van Nederland.'