Inzet Defensie stelt teleur

Door Redactie 17 april 2019

Ook in de onderhandelingen zet Defensie het personeel niet op 1. Zoals wij eerder aangegeven hebben zou 16 april alles op tafel liggen. Zoals bijvoorbeeld de inzet en ruimte die Defensie te bieden heeft. Ook moest duidelijk worden of een resultaat haalbaar is. Maar helaas.

Defensie komt met magere cao-voorstellen

Gisteren hebben de bonden teleurgesteld moeten vaststellen dat op de 4 grote onderwerpen (loonontwikkeling, loongebouw, pensioen en toelages) nauwelijks bewogen is ten opzichte van het afgewezen onderhandelaarsresultaat 2018-2020. De inzet en ruimte die de minister biedt is daarmee volstrekt onvoldoende en komt op geen enkele wijze tegemoet aan de wensen van het personeel.

Omdat we op deze grote onderwerpen zo ver uit elkaar liggen, heeft het geen zin om over de andere onderwerpen die op tafel liggen door te praten. De toezegging van de minister dat er significant meer (financiĆ«le) ruimte zou zijn blijkt dus een loze kreet. Omdat er geen zicht is om tot een goede cao te komen, geven de bonden de minister tot aankomende dinsdag - 23 april - de gelegenheid om invulling te geven aan de gedane toezeggingen en tot een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden te komen.

Op deze 23e april zal dan moeten blijken of de minister haar personeel echt serieus neemt en het personeel eindelijk wel op 1 zet. Uiteraard hadden de bonden liever gisteren al tot een goede cao gekomen. Maar door de keuze die Defensie gemaakt heeft is daar voorlopig geen uitzicht op.