Bonden teleurgesteld over vastlopen cao-onderhandelingen Provincies

Door Redactie 07 februari 2019

De onderhandelingen over de nieuwe cao provincies zijn afgelopen maandag opnieuw opgeschort. Bonden en werkgever zijn het niet eens geworden over de loonstijging. ‘Een enorme teleurstelling’, aldus bestuurder Yoram Bovenkerk.

Het laatste aanbod van FNV Overheid, CNV Overheid, CMHF en AVV is 7,25% over 24 maanden. ‘Ook medewerkers bij de Provincies moeten meeprofiteren van de economische groei. En na jaren van loonmatiging is het nu hoog tijd. Onze leden hebben tijdens bijeenkomsten eind 2018 ook duidelijk aangegeven dat zij meer loon willen. Meer koopkracht is goed voor de economie en voor het welzijn van de werknemers. Er wordt immers steeds meer van hen verwacht,’ zegt Yoram. Het bod van de werkgever, 6% over 24 maanden, is dan ook een teleurstelling.

Losse schroeven

De rechtspositie van ambtenaren wordt door de  invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) gelijkgetrokken met de markt. Dat moet ook gelden voor de loonontwikkeling, want die blijft tot nu toe te vaak achter. We hebben voor de Wnra daar goede principeafspraken over gemaakt. Helaas zijn die nu op losse schroeven komen te staan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

De afgelopen tijd hebben bonden en werkgever veel tijd en energie gestopt in de uitwerking van een generiek functiegebouw en harmonisatie van de toelagen. Wensen van de werkgever, waarin de bonden tegemoet zijn gekomen. ‘We verwachten dan ook dat de werkgever ons ook tegemoet komen als het gaat om de stijging van de lonen’, aldus Yoram.

Hoe verder

De komende periode organiseren wij bijeenkomsten in de provinciehuizen om met jou en je collega’s over deze situatie in gesprek te gaan. Zodra de data hiervoor bekend zijn, worden deze op onze websites gepubliceerd en ontvangen je een uitnodiging.

Lees de nieuwsbrief (pdf)