Werkers Post NL en Scania willen vaste collega’s

Maar aantal flexers groeit nog steeds

Door Redactie 14 februari 2023

Vandaag, op Valentijnsdag, doen werkers van Scania en PostNL een oproep aan hun CEO om voor Cupido te spelen. De vaste krachten en de uitzendkrachten van de twee bedrijven willen geen knipperlichtrelatie meer, ze willen vastigheid en weten waar ze aan toe zijn. Daarom moeten de uitzendkrachten een vast contract krijgen.

Lief en leed

‘Wij werken al jaren voor PostNL. En al die jaren werken we samen met veel fijne collega’s. We delen lief en leed, doen alles samen,’ schrijven de postwerkers in een Valentijnsbrief aan hun CEO Herna Verhagen. ‘Maar toch moeten we sommige van die collega’s opeens een paar maanden missen. Want het gaat, lieve Herna, om al die uitzendkrachten die bij ons mooie bedrijf werken. Op de sorteercentra is bijvoorbeeld wel 90% van onze collega’s uitzendkracht. Wij houden van ze en willen met ze door.’
Postwerkers startten eerder al een petitie voor meer vaste contracten bij PostNL. Steun ze en zet ook uw handtekening.

Steun de harde werkers bij PostNL

Geef ze een vast contract

Valentijn-Scania.jpg

Dat gevoel leeft ook bij de werkers van Scania. Zij schrijven in hun brief aan Scania-CEO Johan Uhlin: ’Daarom, lieve Johan, vragen we je, op Valentijnsdag, de dag van de liefde: wees vandaag niet alleen de CEO, maar ook een Cupido. Pak je pijl en boog en raak ons en onze uitzendcollega’s in het hart: geef ze een vast contract.’

Cijfers CBS: aantal flexers weer gegroeid

Ook vandaag publiceerde het CBS nieuwe cijfers over flex. CBS meldt dat meer mensen ‘flexcontracten met meer zekerheid hebben’, maar dat is nog steeds niet de zekerheid van een contract voor onbepaalde tijd. Percentueel is het aantal mensen met een vast contract gedaald van 56,2% naar 55,5%. Het baart FNV Flex zorgen dat het aantal flexers inclusief zelfstandigen is gegroeid met bijna 200.000. Ook percentueel is het aantal flexers gegroeid; dat zit met name in de groei van het aantal zelfstandigen (van 15,7% naar 16,5%). Onder jongeren (tot 25 jaar) zien we een forse toename in het aantal zzp’ers. De kans is groot dat zij schijnzzp’ers zijn.
‘Het is te gek voor woorden dat je de ene dag nog in dienst kan zijn, bijvoorbeeld in de zorg, en de volgende dag op dezelfde werkplek als zzp’er kan beginnen’, zegt Karin Heynsdijk, bestuurder FNV Flex. ‘Een dienstverband moet echt aantrekkelijker worden, het loon omhoog, de werkdruk omlaag. Schijnopdrachtgeverschap moet worden aangepakt. Laat het kabinet nu eindelijk eens de afspraken in wetgeving vastleggen, die de doorgeslagen flex aan banden legt.’