Flexwerkers lobbyen bij Tweede Kamer op Decent Work Day

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 06 oktober 2021

Donderdag 7 oktober, op Decent Work Day, gaan 8 uitzendkrachten en platformwerkers in gesprek met Tweede Kamerleden. Ze willen maatregelen tegen de flexverslaving van werkgevers en uitzendbureaus

De Tweede Kamerleden 3.145 brieven van burgers die zich zorgen maken over de kwetsbare positie van Nederlandse flexwerkers en de gevolgen voor de samenleving. De doorgeslagen flexibilisering kostte de Nederlandse samenleving de afgelopen 10 jaar zo’n 42,5 miljard aan misgelopen inkomsten voor werknemers en sociale lasten die niet zijn afgedragen.

Verdienmodel

De doorgeslagen flexibilisering van de Nederlandse arbeidsmarkt is al jaren een van onze grootste maatschappelijke problemen. Lisa Blaas, bestuurder FNV Flex: ‘Het is een mythe dat flexibilisering goed is voor de arbeidsmarkt en werkenden. Het is vooral een verdienmodel geworden voor iedereen, behalve voor de miljoenen flexwerkers zelf.’

Flexverslaving

De flexverslaving van werkgevers moet stoppen vinden de partijen. Blaas: ‘Er moet een einde gemaakt worden aan de doorgeschoten flex, waar ook veel jongeren in vast zitten. Dat betekent: geen nul-uren contracten meer.’ Datzelfde geldt voor schijnzelfstandigheid. Blaas: ‘De schijnzelfstandigheid bij platforms is nu al meerdere keren via rechtszaken aangetoond. De politiek moet ingrijpen.’