FNV: Medewerkers Picnic straks onder cao Supermarkten

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 2 maart 2020

Medewerkers van online-supermarkt Picnic gaan ook onder de cao Supermarkten vallen. Vakbond FNV laat weten dat daarvoor de cao is aangepast. Een hoger beroep in de zaak die de vakbond tegen de online-super had aangespannen, is daarmee van de baan. FNV-bestuurder Karin Heynsdijk: ‘Ons doel is bereikt. Picnic is gewoon een supermarkt, dus de medewerkers moeten gewoon als supermarktmedewerkers beloond worden.’

Picnic knipte eerder haar verschillende bedrijfsactiviteiten op, om onder de cao uit te komen. Zo is er een aparte bv voor de bezorging, voor het inpakken en voor de verkoop van de producten. In de nieuwe supermarkt-cao is beschreven dat ook supermarkten die hun activiteiten in losse onderdelen hebben ondergebracht, onder de cao vallen.

Onacceptabel

FNV benadrukt het belang van het systeem van arbeidsvoorwaarden via cao’s. Heynsdijk: ‘Dat is zowel in het belang van werknemers als van werkgevers. Als bepaalde bedrijven zich aan dat systeem onttrekken, betalen anderen daar de prijs voor. Bij Picnic is dat het personeel, met een lagere beloning. Dat is onacceptabel.’

Rechtszaak

De tekst van de supermarkt-cao is aangepast naar aanleiding van de acties van de werknemers bij Picnic en de rechtszaak die FNV vorig jaar aanspande. ‘De rechter oordeelde dat wat Picnic deed mocht. Wij overwogen een hoger beroep, maar dat is met deze cao-aanpassing niet meer nodig’, aldus Heynsdijk.