Stand van zaken cao-onderhandelingen InsingerGilissen

Door Redactie 15 februari 2024

Aan de uitnodiging van de bijeenkomst op 24 januari jl. werd, ondanks de korte termijn, massaal gehoor gegeven door de leden en hun collega’s. Een aantal collega’s mailde dat ze er ook graag bij waren geweest, maar dat het helaas niet in de agenda’s paste qua tijdvenster. Daarnaast kregen we ook veel feedback en input op de meeting zelf. Van constructieve input over minimum richtlijn tot waardering voor de tijdige transparantie en inzet.

Stand van zaken cao-onderhandelingen

Vervolg cao-onderhandelingen

Afgelopen week hebben we opnieuw overlegd met je werkgever. Helaas liggen we nog steeds ver van elkaar af op inhoud. Er is een hele kleine financiële ruimte van een procent ‘onder voorbehoud van mandaat’ bijgekomen. Maar ook daarmee komt het bij lange na niet in de buurt van de gemiddeld 9% looneis van de bonden. Gezien de historisch hoge inflatie van 2023 en hoge werkdruk bij InsingerGilissen, vinden wij als FNV Finance ook het nieuwe loonbod van InsingerGilissen geen recht doen aan alle inzet van jou en van die van je collega’s. We hebben in de verkenning ook gesproken over vormen van nivellering. Dit zou wat FNV Finance betreft de medewerkers in de lagere- en middeninkomens financieel gelijkwaardiger compenseren.

Overige onderwerpen

Tot slot is naast loonruimte ook gesproken over de thema’s werkdruk, werkbehoud en werkzekerheid. Helaas kon de werkgever ook op deze onderwerpen geen verbeteringen of garanties bieden. Dit alles bij elkaar maakt het voor ons als FNV Finance moeilijk onderhandelen. Onze leden willen naast koopkrachtherstel en koopkrachtbehoud ook baanzekerheid en een gezonde werk-privé balans.

Vervolgstappen

We hebben de volgende afspraken staan voor het vervolg van de onderhandelingen: 29 februari en 6 maart. Tot die tijd moeten we zichtbaarheid creëren en vriendelijke signalen afgeven dat de onderwerpen breed leven onder de collega’s.

Wat kun je doen

Iedereen die belang heeft bij een goede cao, maar nog geen lid is?! Dit is het moment! Sluit je nu aan bij het collectief, zodat we samen een steviger signaal kunnen afgeven. Het lidmaatschap kost jou in het eerste jaar niets! Word nu lid zodat je niets mist, mee kunt praten en beslissen over je eigen arbeidsvoorwaarden.

Verder kun je dit nieuwsbericht uitprinten en ophangen of neerleggen in de kantine, bij het koffieapparaat, in de lift of bij de printer. Hiermee breng je het niet alleen onder de aandacht van je medecollega’s, maar ook onder de aandacht van de directie. Ze mogen zien dat het breder leeft.

Wil je meer doen maar weet je niet hoe?

Mail dan je gegevens zodat we in gesprek kunnen om te kijken hoe je je bijvoorbeeld als kaderlid kunt inzetten. Mocht je alsnog vragen of opmerkingen hebben, mail ons dan ook op duygu.akcay@fnv.nl.