Ledenraadpleging over eindbod ING

Door Redactie 5 april 2023

ING heeft maandagmiddag 3 april haar eindbod gecommuniceerd naar alle ING-collega’s. Omdat het een eindbod betreft, is er geen verdere onderhandeling mogelijk. Dit betekent dat de druk nog meer opgevoerd moet worden door langer en vaker te staken.

Leden aan zet

Gezien deze nieuwe realiteit hebben FNV Finance en CNV Vakmensen besloten de beslissing aan de leden te laten door het eindbod ter stemming voor te leggen. De Unie heeft al laten weten het eindbod onvoldoende te vinden omdat haar leden eerder hebben aangegeven pas naar de onderhandeltafel terug te keren als ING een structurele salarisverhoging van 6% biedt.

Online bijeenkomsten

Alle vakorganisaties hebben online bijeenkomsten georganiseerd om het eindbod toe te lichten. De bijeenkomsten van de FNV en de Unie vonden dinsdagochtend plaats. De CNV organiseert donderdag 6 april een ledenbijeenkomst.

Hoe nu verder?

Omdat zowel de FNV als CNV eerst de leden raadplegen, moeten we dit afwachten. De Unie doet de oproep om 24 april je agenda vrij te houden om actie te voeren tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Actie voeren loont

De acties van de vakorganisaties hebben effect gehad. Waar ING in oktober slechts 2% loonsverhoging bood, gaan ze nu verder dan ze ooit van plan waren en neemt de directie de zorgen van haar medewerkers serieuzer dan ooit. We blijven dus strijdbaar!