Graatmager eindbod ABN Amro door leden van tafel geveegd

Met loonbod van 3,25% is koopkrachtval nog enorm

Sander Wageman
Door Sander Wageman 25 oktober 2022

De FNV zet géén handtekening onder het graatmagere cao-eindbod van ABN Amro. Onder druk van de vakbonden verhoogde de bank zijn loonbod onlangs marginaal van gemiddeld 2,5% naar 3,25%, maar daarmee boeten medewerkers nog altijd fors in op hun koopkracht. Een ruime meerderheid (67%) van de FNV-leden wees het eindbod van hun werkgever daarom af.

Bestuurder Aukje Falger van FNV Finance: ‘Waar in de samenleving steeds duidelijk wordt dat de inflatie grote gevolgen heeft voor de financiële positie van heel veel mensen, steekt de banktop van ABN Amro liever de kop in het zand. Een hard gelag, juist omdat de loyale medewerkers van ABN Amro de bank in moeilijke tijden overeind hebben gehouden.’

FNV wijst de Raad van Bestuur, waarvan de voorzitter zelf ruim 770.000 euro per jaar verdient en zelf helemaal geen zorgen zal hebben over de inflatie, op de voorbeeldfunctie die een staatsbank als ABN Amro heeft. De verantwoordelijkheid die daarbij hoort, betekent ook dat medewerkers fatsoenlijk beloond moeten worden.

Koopkrachtval

Met een inflatie van rond de 14% is een loonbod van respectievelijk 4% per 1 oktober, nog eens 2,5% vanaf 1 juli 2023 en een eenmalige uitkering van 2000 euro bruto in november nog altijd een forse koopkrachtval voor de bankmedewerkers, waarvan een derde op of onder modaal verdient. Deze zomer lieten duizenden medewerkers in een enquête weten dat ze zich zorgen maken over de financiële positie van zichzelf of collega’s. Ze riepen daarbij hun werkgever op via het loon iets aan het forse koopkrachtverlies te doen. Maar die hartenkreet van het eigen personeel lijkt de bank, nu de inflatie op een recordhoogte staat, met dit eindbod liever te negeren.

Repareren inflatie

FNV wil daarom dat de bank werkelijk iets doet aan het repareren van de inflatie voor zijn medewerkers door de salarissen te verhogen via het systeem van de zogeheten automatische prijscompensatie (apc). Ook de leden laten nu in grote meerderheid weten geen genoegen te nemen met het eindbod van ABN Amro. De FNV gaat nu in overleg met de leden om de volgende stap te bepalen. Acties behoren daarbij ook tot de mogelijkheden. Dat zou voor het eerst zijn sinds 1989.