Afterpay-medewerkers ‘uitgemolken’ door directie Arvato

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 september 2019

Donderdag 12 september biedt een groep van ca 30 Afterpay-medewerkers met FNV en CNV een petitie en handtekeningen aan directielid Stephanie Gehling van Arvato International aan.

melkkoe

Dit doen ze voor het Heerenveense kantoor naast een grote opblaaskoe van 6 bij 3 meter Afterpay-medewerkers voelen zich uitgemolken sinds de overname door de Duitse mediagigant Arvato in 2014. De Afterpay-medewerkers en de vakbonden eisen goede afspraken over arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden voor de ruim 100 medewerkers van Afterpay.

Geen échte loonsverhoging sinds 2014

Medewerkers krijgen sinds de overname geen échte loonsverhoging meer, maar slechts een kleine verhoging onder de inflatiecorrectie. Ook heeft Arvato zonder medeweten van het personeel de winstuitkering gestopt. Daarnaast wil Arvato niet investeren in opleidingsmogelijkheden voor Afterpay-medewerkers, werkt het opstellen van een personeelshandboek door de OR tegen en wil geen afspraken maken over duidelijke functieomschrijvingen en salariëring. Ondanks uitdrukkelijk verzoek van de medewerkers, wil de directie niet met de vakbonden aan tafel om afspraken te maken.

Duygu Akcay, bestuurder FNV Finance: ‘Medewerkers zijn het zat dat ze zich al jaren ten volle inzetten voor een bedrijf dat niets voor hen doet. Arvato en Afterpay maken mooie winsten dankzij de vaak jarenlange inzet van hun personeel. Hier zien medewerkers qua arbeidsvoorwaarden nauwelijks iets voor terug. Ze krijgen bot de deur in hun gezicht als zij opkomen voor hun rechten. Dit zijn vooroorlogse praktijken en dit moet stoppen.’

Melkkoe

Een medewerker vertelt: ‘Wij hebben ons altijd voor de volle 100% ingezet voor Afterpay en zijn trots op ons werk. Maar op de vraag aan de directie of we ooit in aanmerking komen voor een loonsverhoging, kregen we een bot nee. Omdat er geen functieomschrijvingen zijn, betekent het dat onze functie oneindig uitgebreid wordt met allerlei werkzaamheden zonder dat daar iets tegenover staat. We voelen ons op dit moment melkkoeien die alleen maar geven, zonder dat er iets voor terugkomt.’