Toekomst medewerkers Vivat en NN belangrijke factor bij verkoop Vivat

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 07 juni 2019

Na maanden onduidelijkheid over de toekomst over de verkoop van Vivat, werd vanochtend bekend gemaakt dat de organisatie wordt overgenomen door NN en Athora.

Financemedewerkers

De 2.600 werknemers van Vivat verkeerden al tijden in onzekerheid over hun toekomst over de verkoop van de organisatie. Nu de koop vanochtend bekend is gemaakt, roept FNV Finance op om zo snel mogelijk goede afspraken te maken over de toekomst van de medewerkers. De vakbond vindt dat de continuïteit van de werkgelegenheid een zwaarwegende factor moet zijn.

‘Niet alleen het belang van de eigenaar om zoveel mogelijk geld te genereren bij verkoop en de belangen van de klanten moeten meewegen’, stelt Fred Polhout van FNV Finance. ‘De afgelopen jaren is door de Vivat-medewerkers keihard gewerkt om het bedrijf te brengen waar het nu is. Behoud van werkgelegenheid is voor hen van levensbelang.’

Potentiële aanslag

Volgens Polhout leidt overname door NN ook niet per definitie tot maximaal behoud van de werkgelegenheid. ‘Met deze overname is er geen garantie voor zekerheid voor de duizenden werknemers. Kortom: de verkoop is een potentiële aanslag op de werkgelegenheid bij Vivat, maar ook bij NN.’
FNV Finance roept de kopers op om het belang van de werknemers zwaar mee te laten wegen.

Sociaal Plan

FNV Finance heeft een afspraak gemaakt over verlenging van het sociaal plan, maar zal de werkgelegenheid in gesprekken met de kopers nadrukkelijk als zwaartepunt inzetten.

Polhout: ‘Klantbelang is uiteraard belangrijk, maar de toekomst voor de werknemers van Vivat en NN wegen wat ons betreft minstens zo zwaar.’