Mantelzorgregeling en meer loon voor ING-medewerkers

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 28 februari 2019

FNV Finance en de andere vakbonden CNV Vakmensen en De Unie hebben afspraken kunnen maken met ING over een nieuwe cao voor hun circa 14.000 medewerkers. De vakbonden hebben een onderhandelingsresultaat bereikt voor een tweejarige cao met een structurele loonontwikkeling van 6% (3% op 1 september 2019 en 3% op 1 september 2020) en een eenmalige uitkering van 0,75%. Ook uitzendkrachten, die tenminste een jaar in dienst zijn, gaat er op vooruit. Zij ontvangen een eenmalige uitkering van € 500,- en hun jaarlijkse opleidingsbudget wordt verhoogd van € 350,- naar € 400,-.

Mantelzorg voor werknemers ING

Gerard van Hees, bestuurder FNV Finance: ‘We zijn blij dat de bankmedewerkers na jaren van minimale loonontwikkeling weer gaan merken dat het goed gaat in Nederland. Ondanks dat het een onrustig jaar was, wat veel van de loyaliteit van werknemers heeft gevraagd, sloot de ING 2018 af met € 4,7 miljard winst. Medewerkers hebben deze winsten mogelijk gemaakt en het is goed dat zij dit nu ook in hún portemonnee gaan merken.’

Aandacht voor zorg

Bijzonder is dat er afspraken zijn gemaakt die het zorgen voor naasten makkelijker maakt. Zo wordt zorgverlof (5 dagen per jaar) volledig doorbetaald in plaats van de wettelijke 70%. En ook mantelzorg heeft een plek in de cao gekregen; medewerkers die hier gebruik van willen maken, kunnen hier een budget voor aanspreken.

Van Hees: ‘Mantelzorg is door FNV prominent op de cao-tafel gelegd bij ING. Het is goed dat de ING in de cao haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en dit mogelijk maakt.’ Mirjam Busse, contractmanager bij ING en FNV-kaderlid: 'Mantelzorg was voor medewerkers een zeer belangrijk onderwerp. Vrijwel iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken en het vergt veel van de zorgers. Dan is het van groot belang dat de mogelijkheid om mantelzorg te verlenen goed is geregeld is en dat medewerkers hierbij geholpen kunnen worden. Zo kunnen medewerkers hun werk goed blijven combineren met zorg.'

Tevens is de ING, in navolging van ASR vorige week, aangesloten bij het initiatief van de vakbonden met Achmea om het flexwerk in de sector beter in kaart te brengen en aan te pakken.

FNV Finance legt het onderhandelaarsakkoord binnenkort voor aan haar leden.