FNV mag doorprocederen over Spaarurenmodel Mebin

Meld je aan voor de online ledenbijeenkomst hierover op 22 januari

Door Redactie 19 januari 2024

Begin januari 2024 is er een tussenvonnis door de rechtbank vastgesteld. Dit is een belangrijke stap in de procedure. De FNV mag namens de werknemers van Mebin doorprocederen over het Spaarurenmodel. De uitkomst van dit vonnis en hoe we nu verder gaan, willen wij graag (online) met onze leden bespreken op 22 januari.

Spaarurenmodel: waar gaat het om?

Gevolg van het tussenvonnis bij de rechtbank is dat wij mogen doorprocederen over het Spaarurenmodel. Het gaat dan over de vraag of het Spaarurenmodel mag worden ingezet bij situaties van onwerkbaar weer, waaronder ook de vorstperiodes/-dagen. En ook over de vraag of de inzet van het spaarurenmodel in de periode van 5 januari 2022 tot en met vrijdag 7 januari 2022 in strijd is met artikel 10 lid 4 van de cao.

Harmonisatie cao en werkgroep generatiepact

Er zijn 2 werkgroepen, te weten de werkgroep harmonisatie van de cao’s Mebin, ENCI en Sagrex tot één cao Heidelberg Materials en er is een werkgroep generatiepact.

Hoe zat het ook alweer: wij kennen de cao Mebin, cao ENCI en cao Sagrex. Deze cao’s zijn met de laatste cao-onderhandelingen overgegaan naar de cao Heidelberg Materials. In de huidige cao Heidelberg Materials staat feitelijk nog de gehele cao Mebin (en dus ook nog de cao ENCI en cao Sagrex). Als cao-partijen hebben wij afgesproken dat we de verschillende cao-teksten van de cao Mebin, cao ENCI en cao Sagrex gaan harmoniseren/op elkaar afstemmen. Wij praten jullie hierover graag bij en horen ook graag van jullie hoe jullie naar bepaalde onderwerpen kijken.

Online ledenvergadering 22 januari om 19.30 uur

Op maandag 22 januari a.s. organiseren wij om 19.30 uur een online ledenvergadering om bovengenoemde onderwerpen te bespreken.

Wil je deelnemen aan de vergadering stuur dan een mail naar rknoord@fnv.nl

Op 1 januari 2024 heeft Chaim Korthof het mortelpakket en daarmee ook Mebin/Heidelberg Materials van Margreet Pasman overgenomen. Chaim is ook aanwezig bij de online ledenvergadering.