Tweede onderhandelingsronde cao Bikudak

Het dak gaat er nog niet af, maar werkgevers komen in beweging

Door Redactie 7 december 2023

Na de eerste onderhandelingsronde wilden de werkgevers overleggen met hun achterban omdat onze voorstellen te ver uit elkaar zouden liggen. Dinsdag 5 december zijn we voor de tweede keer gaan onderhandelen. De sfeer was een stuk beter en er zit beweging in bij de werkgevers. Maar we zijn er nog niet. Wat hebben we besproken?

Tweede onderhandelingsronde cao Bikudak

Een cao voor 1 jaar

Wij zijn het eens over een cao voor 1 jaar: van 1 januari 2024 tot 31 december 2024.

Loonsverhoging nog te laag

Tijdens de eerste onderhandelingsronde kwamen de werkgevers met een loonsverhoging van 5,5% per 1 juli 2024. Nu komen ze met een loonsverhoging van 5% op 1 april 2024 en een loonsverhoging van 2% op 1 oktober 2024.

Wij vinden dat nog steeds te laag en willen dat de loonsverhoging eerder wordt gegeven.

Verlengen zwaarwerkregeling dakmedewerkers

Wij willen een verlening van RVU/zwaarwerkregeling (loopt nog tot 31 december 2025). De werkgevers willen dit ook, maar of dat kan hangt af van de overheid. Daarom willen wij in 2024 samen kijken naar andere mogelijkheden zoals een regeling waarbij dakdekkers vanaf een bepaalde leeftijd nog maar 3 dagen per week hoeven te werken. Hoe de regeling eruit gaat zien, is nog onduidelijk. Dat geldt ook voor wie mee moet betalen aan de regeling.

Vergoeding beschikbaarheidsdiensten dakmedewerkers

Wij hebben voorgesteld dat voor een beschikbaarheidsdienst op een doordeweekse dag dakmedewerkers recht hebben op een minimale vergoeding van € 40 bruto en in het weekend op € 50 bruto. De werkgevers willen ook een regeling, maar we zijn het nog niet eens over de hoogte van de vergoeding.

2 roostervrije dagen UTA-werknemers

Wij hebben gesproken over 2 roostervrije dagen voor UTA-werknemers die worden gebruikt voor de dag na Hemelvaart en op Goede Vrijdag. Nu hebben UTA-werknemers volgens de cao Bikudak geen recht op roostervrije dagen. Het hangt dus af van jouw werkgever of je die krijgt.

Verder gaat het om een minimum van 2 roostervrije dagen. Als je meer roostervrije dagen hebt afgesproken, dan blijft dat zo. De 2 roostervrije komen niet boven op de al (individueel of op bedrijfsniveau) afgesproken dagen.

Overwerkvergoeding UTA-werknemers

De werkgevers zijn van mening dat de overuren in de meeste gevallen zijn verwerkt in het loon van UTA-werknemers, maar staan open voor voorstellen over een regeling voor het vergoeden van overwerk. Wij komen bij de volgende onderhandelingen op 14 december met een voorstel.

Reiskostenvergoeding UTA-werknemers

Voor woon- en werkverkeer worden de reiskosten vergoed met het maximale bedrag dat belastingvrij mag worden betaald. In 2024 is dat € 0,23 per kilometer. Dit geldt voor woon- en werkverkeer met de auto, fiets en OV. Bij OV kan ook worden gekozen voor een vergoeding van de gemaakte kosten.

14 december gaan we verder

Wij zijn weer een stapje dichterbij, maar vooral de loonsverhoging moet beter. Op 14 december gaan we verder onderhandelen.

Blijf op de hoogte en praat mee

Wil je op de hoogte blijven van en meepraten over de cao-onderhandelingen, meld je dan aan voor onze WhatsApp-community (WhatsApp-groepsuitnodiging). Na elke onderhandelingsronde praten wij je bij. Daarnaast krijg je tijdens het traject een aantal keer de kans om mee te praten via de Whatsapp-community.

Samen voor een goede cao Bikudak!

Een goede cao komt niet vanzelf. Wij hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Dat is nu nodig tijdens de cao-onderhandelingen maar ook in de toekomst. Word nu lid!

Ben je al lid? Maak dan een vriend of collega lid en ontvang € 10!

Maak iemand anders lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.