Cao Houtverwerkende Industrie: stand van zaken na 2 onderhandelrondes

Laat ons weten wat je ervan vindt

Door Redactie 22 december 2023

Donderdag 21 december spraken we voor de 2e keer met de werkgevers over een nieuwe cao HVI. Tijdens deze onderhandelronde zijn er weer wat stappen gezet. Maar we zijn er nog niet. Er ligt nu een basis om verder te praten op 1 februari. Hier lees je wat we bespraken.

Reiskostenvergoeding

Over reiskosten woon-werkverkeer zijn we het al  eens. Iedereen krijgt vanaf 6 kilometer enkele reis  € 0,23 per km.

Loonsverhoging

Voor wat betreft de loonsverhoging  zijn wat stapjes gezet. We zitten nog maar in de tweede ronde en zijn er nog niet.

• Het laatste voorstel van de werkgevers nu is: Cao met een looptijd van 21 maanden. Per 1 april 2024 € 100,- bruto per maand + 3% en per 1 april 2025 € 75,- bruto per maand + 3%.
  • Het laatste voorstel van de FNV: Cao met een looptijd van 1 jaar, per 1 april 2024 € 100,- bruto per maand + 8%. Onze voorkeur gaat uit naar een looptijd van één jaar, maar mocht de uitkomst een langere periode worden, dan moet de loonsverhoging in verhouding zijn met die van het eerste jaar.

Wat vind jij? Laat het ons weten!

We horen graag wat jij vindt van de (loon)voorstellen van de werkgevers. Laat het ons weten! Stuur ons een mail (hvi@fnv.nl) of nodig ons uit om bij jou en je collega’s op het bedrijf langs te komen om dit te bespreken.

Je kunt ook meepraten in onze cao-WhatsAppgroep. Wil je dit? Stuur dan een mail naar hvi@fnv.nl met het verzoek om je toe te voegen aan de whatsappgroep houtverwerkende industrie. Vermeld daarin je naam en telefoonnummer. Realiseer je dat in een whatsappgroep iedereen jouw telefoonnummer ziet. Als jou collega al in de groep zit, kan hij/zij je ook toevoegen.

Belangrijkste onderwerpen die nog aan bod komen of waar we nog niet uit zijn

Zoals al gezegd ligt er een basis om verder te praten op 1 februari, maar er zijn nog een aantal onderwerpen die nog (verder) besproken moeten worden:

• Verhoging onderkant loongebouw: we zijn het eens dat de onderkant omhoog moet, maar hebben nog geen overeenstemming over hoogte daarvan.
  • Uitzendwerk: we zijn het er over eens dat de inlenende werkgever bij het uitzendbureau moet nagaan of die de arbeidsvoorwaarden van deze cao naleeft. We willen nog een afspraak maken over na welke termijn de uitzendkracht een contract krijgt aangeboden. Wij komen met voorstellen hierover tijdens de volgende ronde.
  • Verbetering toegankelijkheid van de 80-90-100 regeling: wij én de werkgevers komen met voorstellen hierover tijdens de volgende onderhandelronde.

Dit onderwerp is voor ons niet bespreekbaar

Wij stellen voor de verlaging van jouw loon bij ziekte naar 90% pas in te laten gaan vanaf de vierde ziekmelding in een kalenderjaar, in tegenstelling tot vanaf de derde ziekmelding nu. Werkgevers willen dit niet. Zij willen het aantal ziekmelden per 'kalenderjaar’ veranderen in 12 maanden. Dat willen wij niet.

Samen staan we sterker

Zorg dat je op de hoogte blijft en dat we sterker worden! Maak daarom ook jouw collega’s lid, ga hiervoor naar fnv.nl/anderlidmaken.