Cao Bouw & Infra: eindbod van werkgevers ontvangen

Als FNV-lid kun jij hierover stemmen tot 12 december

Door Redactie 27 november 2023

Op 23 en 24 november hebben we twee volle dagen onderhandeld voor de cao die per 1 januari 2024 moet ingaan. Aan het einde van de tweede dag legden de werkgevers hun eindbod op tafel. Bij een eindbod stoppen de onderhandelingen, want werkgevers geven daarmee aan dat zij aan hun maximum zitten. Ons idee, om in december een nieuwe afspraak te maken voor verdere onderhandelingen, viel daarmee van tafel.

De leden beslissen

De onderhandelingen zijn nu dus gestopt en daarmee leggen wij dit eindbod van werkgevers aan jullie ter stemming voor. Jullie beslissen hoe het verder gaat. En dat betekent: als meer dan 50% ‘ja’ stemt is het eindbod van werkgevers aangenomen en wordt het verwerkt tot cao. Als minder dan 50% ja stemt, hebben jullie het eindbod afgewezen. Dan gaan jullie actievoeren om werkgevers op andere gedachten te brengen.

Onze cao-adviescommissie legt het eindbod neutraal aan jou als lid voor. Er zitten plussen en minnen in.

Breng hier jouw stem uit

Wat bieden werkgevers in het eindbod?

Looptijd

De cao wordt afgesloten voor de periode van 1 jaar. Van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.

Loon en vergoedingen

• op 1 januari een verhoging van 3,5% en €50 per maand structureel (dus blijvend).
  • op 1 juli een verhoging van 3,5% en €50 per maand structureel.

De vaste bedragen van €50,- worden voor bouwplaatsmedewerkers omgerekend in het uurloon en voor UTA in het salaris. Een structurele verhoging betekent een blijvende verhoging (dus niet eenmalig).

Vaste bedragen zorgen voor solidariteit. Mensen aan de onderkant van de lonen in de bouw gaan er naar verhouding iets meer op vooruit dan de mensen aan de bovenkant. Zo is op 1 juli het loon van de bouwvakhelper met 10,9% verhoogd en dat van de timmerman met 10% prestatietoeslag met 10%. Als je als UTA-medewerker in de start van schaal 3 zit dan gaat je salaris met 10,8% omhoog. Verdien je het maximale salaris van de cao in schaal 6, dan ga je nog altijd 8,8% omhoog in je salaris. Wij hadden graag de loonsverhoging eerder in de looptijd van de cao gezien, maar na 6 maanden bereiken mensen de hiervoor genoemde percentages.

De vergoedingen gaan twee keer omhoog met 3,5%. De kilometervergoeding voor bouwplaats blijft op €0,32. De kilometervergoeding voor UTA stijgt van € 0,19 naar € 0,21. En als de overheid in december het maximale belastingvrije bedrag verhoogt naar €0,23 dan ontvangen UTA-medewerkers deze ook.

Zwaarwerkregeling

Werkgevers willen de huidige afspraak met 5 jaar verlengen. Dus tot en met 31 december 2030. Deze verlenging is alleen mogelijk als de overheid de RVU wet verlengt na 1 januari 2026. Daarover wordt op dit moment in Den Haag gesproken.

Per 1 januari 2024 kunnen wel de uitvoerders gebruik maken van de zwaarwerkregeling.

UTA teleurstellend: overwerk, reistijd en werkdruk

Er wordt een overwerkregeling voorgesteld waarvan wij niet de moeite gaan nemen die uit te leggen. Die stelt namelijk niets voor. Wat betreft reistijdvergoeding als je naar wisselende werkplekken moet reizen is er niets te vinden in het eindbod van de werkgevers. De beheersing van werkdruk was voor zowel de werkgevers als de werknemers een zeer belangrijk onderwerp in het grote UTA onderzoek. Dat werkgevers dat ook vinden blijkt niet aan de cao-tafel. Wel geven werkgevers aan dat er een onderzoek moet komen naar de betaling van overwerk en reistijd bij de bedrijven die het nu ook al doen. Weer een onderzoek.

UTA-medewerkers ontvangen voortaan net als bouwplaatsmedewerkers een extra vakantiedag in het jaar waarin Kerst in zijn geheel in het weekend valt. Voor het eerst dus in 2027. De werkdag van UTA-medewerkers mag nooit meer zijn dan 12 uur. Zoals dat al jaren is vastgelegd voor bouwplaatsmedewerkers. Dat betekent dat er tussen het moment dat je van huis vertrekt tot het moment dat je weer thuiskomt maximaal 12 uur mag zitten. Werktijd, reistijd en pauzetijd opgeteld.

Leerlingen

De diplomabonus van €2500,- per BBL diploma blijft. Daarnaast komt er een doorleerbonus. Als je van BBL2 naar BBL3 gaat ontvang je €500,-. Als je een BOL opleiding doet dan gaan de adviesbedragen voor stagevergoedingen voor MBO van €400,- naar €550,- en voor HBO/Universitair van €550,- naar €650,-. Wij hadden graag gezien dat het hoger zou zijn (€747,- voor iedereen) en verplicht. De SOMA BOL3 leerling ontvangt een intredebonus van €2500,-.

Veiligheid

Dit onderwerp is uitvoerig besproken. Vastgesteld is dat het zo belangrijk is dat het de cao overstijgt. Om die reden wordt een stuurgroep ingesteld op het voorzittersniveau van de cao partijen. Er moeten grote veranderingen doorgevoerd worden om het werk veiliger te krijgen. Voor iedereen. Dus voor mensen die nu bij de aannemers in dienst zijn én voor de arbeidsmigranten. De omslag kwam door een uitzending van Nieuwsuur waarin een FNV-collega uitleg gaf over misstanden bij de aanleg van glasvezel.

Daarnaast zijn er nog afspraken in het eindbod opgenomen over de leermeestertoeslag, digitale vaardigheden, hitte en de SER fusiegedragsregels.

Het woord is aan de leden

Het woord is nu aan jullie. Als FNV-lid kun je je oordeel geven over dit eindbod van de werkgevers. De leden van de cao-commissie leggen het neutraal aan jullie voor, want zij zien dat er zowel plussen als minnen voor iedereen in dit eindbod zitten. Het is niet zwart – wit, dus jullie stem geeft de doorslag. Zijn dit voor jou de arbeidsvoorwaarden waar je het het komende jaar mee wilt doen? Laat het weten voor 12 december.

Stem nu

Wij zijn benieuwd naar jullie reacties.

Samen staan we sterker!

Maak ook je collega’s lid van de FNV. Alleen samen kunnen we meer bereiken. Kijk voor meer info op fnv.nl/maakiemandlid. Meld je een nieuw lid aan, dan ontvang je €10,- wervingspremie.