De nieuwe cao Houthandel is een feit!

Wat hebben we met de acties bereikt?

Door Redactie 23 november 2023

Het laatste bod van de werkgevers is met een meerderheid van stemmen geaccepteerd. Er is daardoor een nieuwe cao in de houthandel. Dat klinkt hartstikke mooi, maar er is stevig actie voor gevoerd. In totaal 6 werkonderbrekingen en 6 stakingsdagen waren nodig om dit resultaat te bereiken.

Dit zijn de verbeteringen in de cao

Eindbod werkgevers

• 1 juli 2023: € 700 bruto eenmalig naar rato dienstverband
  • 1 september 2023: 3%
  • 1 januari 2024: 3%

Bod werkgevers na stakingen

• 1 december 2023: € 750,- bruto eenmalig naar rato dienstverband
  • 1 november 2023: 3% + € 80,00 bruto naar rato dienstverband
  • 1 januari 2024: 3%

Eindbod werkgevers:

Kilometervergoeding van € 0,21 kan, misschien ook € 0,22 per 1 januari 2024. De grens dat tussen 10 en 30 kilometer betaald wordt, kan naar 40 kilometer.

Bod werkgevers na stakingen:

Kilometervergoeding naar € 0,21. Als de fiscale ruimte dit toelaat wordt de vergoeding verhoogd naar maximaal € 0,23 t voor de kilometers voor de afstand tussen de 10 en 40 kilometer.

Akkoord

Akkoord

Eindbod werkgevers:

Alleen voor de mensen die er nu ook al onder vallen (bruto jaarsalaris tot € 43.000,-)

Bod werkgevers na stakingen:

Cao loongrens wordt opgehoogd naar bruto jaarsalaris tot € 50.000,-; Werkgevers en werknemers doen onderzoek naar de praktijk en beleving van de arbeidsvoorwaarden voor boven-cao personeel. Het onderzoek wordt afgerond medio mei 2024.

Eindbod werkgevers:

De leeftijd waarop ploegendienst geweigerd mag worden moet verhoogd worden naar 59 jaar. De leeftijd voor overwerk blijft gelijk.

Bod werkgevers na stakingen:

Leeftijd ploegendienst van 58 jaar naar 59 jaar.

Voor de acties hebben de werkgevers zich hier niet over uitgesproken.

Bod werkgevers na stakingen:

Looptijd cao: 1 april 2023 tot 30 juni 2024.

Voor de acties hebben de werkgevers zich hier niet over uitgesproken.

Bevriezing franchise over het jaar 2023

Dit hebben we bereikt

Door te staken is jullie cao op een aantal punten aanzienlijk verbeterd.

En minstens net zo belangrijk is:

• Werkgevers hebben gezien dat jullie in actie komen als dat nodig is
  • Er is weer een sterke vakbond aanwezig in de houthandel
  • Alle ogen waren gericht op de houthandel tijdens de acties
  • Jullie zijn een voorbeeld voor andere sectoren!
  • Bij de volgende onderhandelingen gaan we door waar we gebleven zijn!

Trots

Jullie mogen trots zijn op jezelf!  Opstaan voor je rechten en in actie komen is niet makkelijk zeker als je dat nog nooit gedaan hebt. Dat je daarmee ook nog een goed resultaat hebt gehaald is de kers op de taart.

We zijn er nog niet en gaan door met de inhaalslag

De volgende cao-onderhandelingen staan alweer voor de deur. Over enkele maanden gaat het nieuwe traject beginnen. We gaan dan door waar we gebleven zijn en zullen samen met jullie stevige eisen neerleggen om de inhaalslag door te zetten! Met de sterke club die jullie inmiddels zijn geworden kunnen we ook direct een vuist maken als dat nodig is.

Maak je collega lid

Hoe sterker we staan, hoe meer we kunnen bereiken. Nodig daarom ook al jouw collega’s uit om lid te worden van de FNV ga dan naar fnv.nl/anderlidmaken. Als je zelf lid bent, krijg je van ons een tientje bij aanmelding.