Ongewenst gedrag en sociale veiligheid in de Bouw

Uitkomsten van enquête onder FNV-leden nu beschikbaar

Door Redactie 24 oktober 2023

Omgangsvormen zijn voor de bouwsector een belangrijk thema. Voor ongeveer een kwart van de bevraagde mensen is dit een reden om van baan én zelfs van sector te veranderen. Jongeren ervaren het werkklimaat eerder als onveilig dan ouderen. Zomaar 2 belangrijke bevindingen uit de enquête die we deze zomer hebben uitgezet onder leden.

Onderzoek ook in de bouw nodig

Mede n.a.v. cijfers van Volandis aan het begin van dit jaar is ook in de bouwsector de discussie gestart over ongewenst gedrag en over het creëren van een sociaal veilig klimaat op de werkvloer. Samen met Peter Mekers, actief FNV kaderlid uit onze sector, wilden we van onze leden weten hoe zij over dit onderwerp denken?

Uitkomsten van het onderzoek

Naast bovenstaande bevindingen, laat ons eigen onderzoek ook het volgende zien:

• Hoewel voorlichting over sociale veiligheid verplicht is, gebeurt dat bij tweederde niet;
  • Werknemers hebben vooral last van pesten en intimidatie, en in mindere mate van discriminatie, seksuele intimidatie en agressie: 88% ervaart daarvan negatieve gevolgen:
    --> vooral stress en minder goed functioneren worden genoemd;
    --> vrouwen ervaren vaker pesten, discriminatie en seksuele intimidatie;
    --> 48% van de respondenten meldt dat de leidinggevende dader is;
  • Grensoverschrijdend gedrag wordt vooral door leidinggevenden en collega’s veroorzaakt: 79% voelt zich niet ondersteund door de organisatie.

Hans Crombeen (cao-onderhandelaar Bouw & Infra): “De cijfers van Volandis en de bevindingen uit dit onderzoek is aanleiding om het onderwerp op de cao-onderhandelingstafel te bespreken. Een sociaal veilige werkomgeving is een voorwaarde om een aantrekkelijke sector te zijn.”

Eerste stap

De enquête is een eerste stap om met leden in gesprek te gaan over dit onderwerp. Meer inzicht is nodig en we zullen het onderwerp en de ontwikkelingen in de sector dus ook op de voet volgen.

Contact

Heb jij te maken met ongewenst gedrag op je werk, kun je hiermee niet op je werk terecht en wil je het erover hebben? Neem dan contact op met de vertrouwenstelefoon van de FNV. Voor een luisterend oor, informatie en advies.