Volgende week tweede onderhandelingsronde cao Woondiensten

De FNV-delegatie is er klaar voor!

Door Redactie 17 augustus 2023

Op 12 juni zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao Woondiensten gestart. De sfeer tijdens deze eerste ronde was goed, maar wat werkgevers te bieden hadden viel tegen. Ze kwamen met een loonbod van 5%. Dat is inclusief de eindejaarsuitkering waar Aedes het in haar voorstellen over heeft. Die corporatiemedewerkers die al een eindejaarsuitkering krijgen, gaan er daarmee dus minder dan 5% op vooruit. Op 22 augustus is de tweede onderhandelronde.

Bod werkgevers = meer koopkrachtverlies

Het werkgeversbod gaat voorbij aan het koopkrachtverlies van zo’n 12% als gevolg van de voorgaande cao, aan de huidige inflatie én aan de ambitie van koopkrachtbehoud die vakbonden hebben. Een loongroei in 2024 is in deze 5% helemaal niet opgenomen… Dat betekent zelfs bij een matige inflatie ook in 2024 koopkrachtverlies.

Cao Woondiensten raakt steeds meer achterop

“Hoe meer nieuwe cao’s er dit jaar afgesloten worden, hoe meer de cao Woondiensten in het ‘rechterrijtje’ beland”, vertelt Janneke Waage (cao-onderhandelaar namens de FNV). “Met name de loonsverhoging over 2023 heeft de corporatiemedewerkers qua koopkracht op achterstand gezet. Het is dan ook volkomen terecht dat medewerkers willen dat dit rechtgetrokken wordt. Zeker als je bedenkt dat het koopkrachtverlies voor het grootste deel van de medewerkers nóg groter is dan de cijfers in eerste instantie laten zien. Dat komt door de toepassing van het aanpassingsbedrag.”

De FNV wil  een salarisgroei die het koopkrachtverlies 2022/2023  compenseert. En vanaf 2024  de invoer van de Automatische Prijs Compensatie (APC) en het afschaffen van het aanpassingsbedrag voor de loonschalen C t/m O, zodat ook in de toekomst jouw koopkracht gegarandeerd is.

Welbegrepen eigenbelang

Als je kijkt naar de sector zie je krapte op de arbeidsmarkt. Je ziet een enorme opdracht voor de komende jaren. En je ziet toenemende complexiteit in het werk. Het zou voor de werkgevers niet meer dan welbegrepen eigenbelang moeten zijn om te zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden. “Je kunt je mond wel vol hebben van ‘goed werkgeverschap’ en ‘marktconform belonen’, maar als je niet ziet dat andere werkgevers inmiddels beter zijn en de markt gaat over ‘vraag en aanbod’ dan schiet je jezelf in de voet” aldus Janneke. “Op dit moment horen wij veel over medewerkers die vertrekken naar andere sectoren omdat de beloning daar beter is. Over toenemende externe inhuur voor veel geld om lang openstaande vacatures te vervullen. En over ‘trucjes’ met de inschaling van functies om het voor sollicitanten aantrekkelijker te maken. Daar moet verandering in komen en dat begint bij het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden in onze sector”.

Wij zijn er klaar voor…

De onderhandelingsdelegatie van de FNV is klaar voor de volgende ronde.  Zorg ervoor dat jij en je collega’s ons nauwgezet kunnen volgen. En natuurlijk rekenen we op jullie ondersteuning als het nodig is!

Samen sterk aan de cao-tafel, maak je collega lid

Juist in deze tijd is een vakbond belangrijk. Steeds weer blijkt dat daar waar werkenden samen hun stem laten horen, er betere afspraken worden gemaakt. Of het nu is bij de NS, de gemeenten, op Schiphol of in de havens….de gezamenlijkheid maakt het verschil!

Als FNV-lid ken jij de voordelen van het lidmaatschap. Gun jij dat anderen ook? En wil je bijdragen aan een grotere, sterkere FNV? Met meer invloed bij jou op de werkvloer, aan de cao-tafel, in de sector Woondiensten en in Den Haag? Nodig dan NU via deze link je collega’s uit om ook lid te worden

Als dank ontvang jij 10 euro van ons!

Mailadres

Ben je lid? En wil je graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de sector en jouw bedrijf? Zorg dat wij jouw (juiste) mailadres hebben! Op Mijn FNV kun je je gegevens inzien en aanpassen. Heb je problemen met het aanmaken van je profiel of met inloggen? Bel 088 368 0 368.

Contact

Als je vragen, opmerkingen of ideeën hebt ten aanzien van de cao-onderhandelingen, laat het ons dan weten door een email te sturen naar: woondiensten@fnv.nl.