Na tweede onderhandelronde cao Architectenbranche nog geen cao in zicht

Door Redactie 15 juni 2023

Tijdens de tweede onderhandelronde over de nieuwe cao Architecten, hebben de werkgevers hun voorstellen toegelicht. Het overleg verliep constructief. Belangrijke conclusie is wel dat we nog flink moeten onderhandelen om tot een cao-akkoord te komen.

Werkgevers lichtten standpunten toe

Tijdens het overleg lichtten de werkgevers hun voorstellen aan ons toe en konden we vragen stellen. We hebben nog niet inhoudelijk onderhandeld over de voorstellen.

Loonbod werkgevers

Werkgevers gaven aan dat ze qua loonontwikkeling rekening willen houden met de ontwikkelingen in de aanpalende sectoren en het nieuwe loongebouw dat per 1 januari 2024 gaat gelden in de branche (gemiddelde stijging van 2,75%).

Concreet bieden werkgevers een loonstijging per 1 juli 2023 van 3,45%, per 1 januari 2024 van 1,05% en per 1 juli 2024 een stijging van 1%. Dit ligt ver uiteen met ons voorstel over loon.

Over de looptijd van de cao hebben werkgevers zich nog niet uitgesproken.

Voorstel pensioenpremie werkgevers

De werkgevers stellen voor om een deel van jouw pensioenpremie (nu 24,5%), flexibel in te laten zetten door jou als deelnemer van het pensioenfonds. Als deelnemer kun je dit gebruiken voor alternatieve vormen van je oudedagsvoorziening.

Principiële bezwaren tegen voorstel pensioenpremie

Het klinkt misschien aantrekkelijk wat de werkgevers voorstellen met die flexibele inzet van je pensioenpremie. Maar wij en de andere bonden hebben hier grote principiële bezwaren tegen. Bij het voorstel van de werkgevers gaat het namelijk weliswaar maar om een klein beetje premie, maar jij zal daar vervolgens wel meteen inkomstenbelasting over moeten betalen. Daardoor blijft er netto weinig van over! Een ander bezwaar is dat als dit plan zou worden doorgevoerd en je dat stukje premie toch liever in je pensioen zou willen stoppen (waarvoor het eigenlijk bedoeld is en waar het wel zoden aan de dijk zet), dat niet meer op een kostenefficiënte manier uitgevoerd zal kunnen worden. Mogelijk zal voor dat stukje premie zelfs moeten worden uitgeweken naar een verzekeraar. En de extra kosten die daarmee gepaard zullen gaan, komen voor rekening van de deelnemer. Kortom, dit is niet in je voordeel.

Onze cao-voorstellen

Een tijdje geleden informeerden we je al over wat wij willen afspreken in de cao. Mocht je het nog even terug willen kijken, bekijk dan in dit webbericht onze FNV cao-voorstellen.

Volgende onderhandelronde

Op 20 juni praten we weer met de werkgevers. We zullen dan over het loonbod verder praten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.