Dakdekkers krijgen loonsverhoging eerder dan gepland én een eenmalige uitkering

Afspraken in cao aangepast vanwege hoge inflatie

Door Redactie 2 november 2022

Ruim voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak en de boycotmaatregelen naar Rusland in volle omvang werden ingezet, is de cao Bikudak afgesproken. Vanwege de hoge inflatie hebben wij samen met de andere vakbond de werkgevers benaderd om te kijken of er een tegemoetkoming voor de sterk stijgende prijzen mogelijk is. Zij reageerden positief op ons verzoek. FNV-leden hebben nu ook voor deze wijzigingen gestemd. Lees hier wat dit voor jou betekent.

Wat is was de eerste afspraak?

Begin 2022 is er een cao Bikudak afgesloten voor de jaren 2022 en 2023 met daarin de volgende loonsverhogingen: op 1 april 2022 een loonsverhoging van 3% én op 1 april 2023 een loonsverhoging van 3%. In deze cao stonden ook verbeteringen op het gebied van loonschalen voor UTA werknemers (3 i.p.v. 2 loonschalen met daaraan verbonden garantielonen).

Wat zijn de nieuwe afspraken?

De werkgevers reageerden positief op ons verzoek - ze waren dat niet verplicht omdat er een cao lag die door beide partijen ondertekend was - en dit is nu afgesproken over jouw loon:

• De loonsverhoging van 3% per 1 april 2023 gaat eerder in, namelijk vanaf 1 januari 2023. De verhoging van vergoedingen (3%) gaat ook eerder (vanaf 1 januari 2023) in.
  • Alle werknemers krijgen per 15 november 2022 een eenmalige uitkering van € 500,- bruto op basis van een fulltime dienstverband (40 uur per week). Bij een parttime dienstverband wordt genoemd bedrag naar rato aangepast. Als een werkgever in de periode van januari tot en met november 2022 vrijwillig een eenmalige uitkering heeft gegeven of zal doen aan (een deel van) zijn werknemers, dan kan de laatstbedoelde eenmalige uitkering in mindering worden gebracht op eerst bedoelde eenmalige uitkering. Dit geldt voor álle werknemers, dus ook voor het UTA-personeel.

De afspraak geldt voor de gehele cao-periode

Werkgevers hebben duidelijk gemaakt dat bovenstaande maatregelen gelden voor de gehele cao-periode. Dus voor de jaren 2022 en 2023. Een eventueel verder verzoek voor 2023 is dus niet bespreekbaar. Aan de andere kant zal VEBIDAK niet op de afspraken terugkomen.