Extra loonsverhoging afgesproken voor de Afbouw

Door Redactie 14 maart 2023

Eind 2021 sloten we een 2-jarige cao af voor de Afbouw die loopt tot 1 januari 2024. Deze afspraken maakten we voordat er sprake was van een enorme inflatie. We zijn daarom opnieuw met de werkgevers in gesprek gegaan. Met als resultaat afspraken over een extra loonsverhoging waar ruim 95% van onze leden vóór stemde.

Dit wordt de extra loonsverhoging

• Per 1 juli 2023: € 45,- per maand structureel. Dat is voor de laagste lonen ongeveer 1,6% en voor de hogere lonen ongeveer 1,0%;
  • De jeugdlonen (t/m 20 jaar) worden verhoogd met het percentage dat geldt voor de jeugdschalen;
  • De lonen voor BBL-leerlingen blijven gelijk (dus niet verhoogd). Werkgevers vinden dat door de verhoging per 1-1-2022 de beloning wat uit de pas is gaan lopen;
  • Indien je werkgever in de periode van 1-7-2022 tot 1-2-2023 een eenmalige uitkering heeft gedaan van € 400,- of meer, kan hij ontheffing vragen om de loonsverhoging per 1-7-2023 uit te stellen tot 1-1-2024.

Ministerie moet nog 'algemeen verbindend verklaren'

Naast een overgrote meerderheid van de FNV-leden zijn ook de werkgevers en het CNV akkoord. De cao met de nieuwe loontabellen per 1-7-2023 wordt nu aan het ministerie van SZW voorgelegd voor algemeen verbindend verklaring zodat de loonsverhoging voor iedereen in de sector gaat gelden.