Wij zijn uit onderhandeld over de cao's Mebin en Sagrex

Acties op komst voor een betere cao?

Door Redactie 15 november 2022

Na 3 onderhandelrondes over een nieuwe cao voor Mebin en Sagrex, concluderen we dat er onoverbrugbare verschillen zijn tussen wat wij vragen en de werkgevers willen bieden. Wij organiseren binnenkort 3/4 vergaderingen om onze leden te vragen of zij bereid zijn om actie te gaan voeren voor een betere cao.

Bekijk de verschillen

Over diverse onderwerpen liggen de werkgever en wij ver uit elkaar:

Wij willen een cao met een looptijd van 1 jaar. Mebin wil een cao met looptijd van 1,5 jaar.

Mebin biedt per 1-1-23 een loonsverhoging van 5% plus een eenmalige bonus van € 1000,- bruto en per 1-1-24 een loonsverhoging van 2% en een eenmalige bonus van € 500,-.

Wij willen per 1-1-23 een loonsverhoging van 8,5% en reiskosten tegen fiscaal maximaal toegestane bedrag per kilometer (vanaf 1-1-23 is die vastgesteld op 21 ct/km)

• Totaal loonsverhoging van de werkgever: 7% voor anderhalf jaar
  • Totale loonsverhoging FNV: 8,5% voor één jaar plus verhoging van reiskostenvergoeding

De werkgever heeft geen voorstellen gedaan om de duurzame inzetbaarheid van werknemers te verhogen. De FNV wil een Generatiepact waardoor oudere werknemers minder kunnen gaan werken, 80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw.

Mebin stelt een forse pensioenverslechtering voor de werknemers van Mebin door te willen overstappen naar een IDC-regeling (Be Franck). Mebin wil eventueel wel blijven bij bpfBOUW maar dan onder de voorwaarde dat alle eventuele premieverhogingen voor de komende 5 jaar voor rekening van de werknemers zijn.

Wij willen dat werknemers van Mebin pensioen blijven opbouwen bij bpfBOUW en bij eventuele premieverhogingen de verdeling 2/3 werkgever, 1/3 werknemer aanhouden. Dit jaar heeft Mebin fors pensioen moeten bijstorten voor de UTA mensen die al pensioen opbouwen bij Be Franck, omdat dit niet gelijkwaardig was aan wat mensen opbouwen bij bpfBOUW. Wij stellen voor deze groep ook onder te brengen bij bpfBOUW of dat zij op zijn minst een gelijkwaardig pensioen opbouwen net als de andere collega’s bij Mebin.

Wij willen een bruto uurloon van minimaal €14,- per uur.

Wij willen dat bij het Spaarurenmodel een alinea wordt toegevoegd, waarin staat dat de FNV vindt dat dit artikel in strijd is met wetgeving. De FNV heeft Mebin opgeroepen om voor de rechter te komen (gedagvaard) over het Spaarurenmodel. In de dagvaarding stellen wij dat het Spaarurenmodel zoals Mebin dit ziet, in strijd is met dwingend recht. Omdat er nog geen uitspraak is van de rechter, maar wij ook de cao-onderhandelingen niet willen tegenhouden, is deze toevoeging in de cao voor ons een belangrijke voorwaarde.

Cijfers werkgevers kloppen niet

Zo rekent de werkgever de eenmalige bonus om naar een loonsverhoging, maar dat kan natuurlijk niet. Een eenmalige bonus is één keer geld en dan is het weg. Van een hogere structurele loonsverhoging heb je blijvend voordeel plus werkt dit ook door in je pensioen, in je vakantiegeld en in alle jaren die volgen.

Flinke achteruitgang pensioen Mebin

Ten aanzien van pensioen en hoe de verslechtering van pensioen wordt omgerekend, maakt Mebin het helemaal bont. Doordat er bij een IDC-regeling (Be Franck) veel minder premie wordt betaald, bouw je ook veel minder pensioen op. De verlaging van de premie bij Be Franck kun je niet doorrekenen als een voordeel voor je loon, omdat je bij dit voorstel pensioen inlevert. En pensioen is uitgesteld loon én een arbeidsvoorwaarde die de werkgever niet eenzijdig kan aanpassen. Het voorstel van Mebin getuigt juist helemaal niet van goed werkgeverschap, integendeel, het is een schaamteloos voorstel.

Hoe gaan we nu verder?

De werkgever heeft nog niet gereageerd op onze brief waarin wij aangeven dat we zijn uit onderhandeld. Op heel korte termijn gaan we naar onze leden voor de zogenaamde ¾ raadpleging. Zij kunnen dan stemmen of ze voor of tegen het stellen van een ultimatum zijn en bereid zijn om in actie te komen voor betere arbeidsvoorwaarden.