Dit willen wij afspreken in de nieuwe cao Hibin

Onderhandelingen starten op 8 november

Door Redactie 24 oktober 2022

FNV Bouwen en Wonen heeft tijdens een informeel overleg met de werkgever afgesproken dat er in verband met de inflatie een eenjarige cao Hibin komt. Op 8 november starten we met de onderhandelingen. We beperken de onderwerpen tot loonsverhoging en reiskosten. Bekijk onze voorstellen.

Onze voorstellen voor nieuwe cao Hibin

Informeel overleg

Op 11 oktober overlegden FNV Bouwen en Wonen informeel met de werkgeversdelegatie over de Hibin-cao. Werkgevers spraken over het proces en de verwachtingen van de onderhandelingen. Zij gaven aan dat ze graag een ‘korte klap’ cao willen voor 1 jaar. Dit betekent dat ze vóór 1 januari alleen over loonsverhoging willen spreken en dat de andere onderwerpen na 1 januari besproken zullen worden.

Gezien de hyperinflatie en de onzekere tijden is FNV Bouwen en Wonen hierin meegegaan. Ook de cao-commissieleden van de Hibin cao adviseren ons om in te gaan op het verzoek van de werkgevers.

En nu ?

Momenteel worden sectoren en bedrijven geconfronteerd met hogere grondstofprijzen en energiekosten. Daarnaast is er na twee jaar problemen door Covid-19 een krapte op de arbeidsmarkt in bijna alle sectoren. Ondanks de turbulente jaren heeft de sector Groothandel in Bouwmaterialen de laatste 5 jaren steeds groeiende omzetten gedraaid en topwinsten gemaakt. Het aantal deelnemers aan het pensioenfonds is in 5 jaar tijd gegroeid van 8.000 naar meer dan 10.000 deelnemers. De duizenden deelnemers die vrijstelling hebben, hebben we nog niet meegeteld. Om die groei te behouden is het voor de sector belangrijk om zich in te blijven zetten voor onder andere goede arbeidsvoorwaarden en duurzame inzetbaarheid.

Onze cao-voorstellen

Dit zijn onze voorstellen voor 1 januari 2023:

1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.

• Telkens per 1 januari de brutosalarissen aanpassen aan de consumentenprijsindes (CPI) om de stijging van de kosten voor het levensonderhoud te compenserenrd. De aanpassing vindt plaats op basis van het CBS-consumentenprijsindexcijfer (reeks voor alle huishoudens, afgeleid oktober-oktober).
  • Extra: een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand als koopkrachtverbetering.

• Basisregeling reiskostenvergoeding dat is gekoppeld aan fiscaalmaximum van 0,21 euro per kilometer.
    Zodra de bedragen die gekoppeld zijn aan het fiscaalmaximum stijgen, dan stijgt de vergoeding ook mee. Momenteel is er geen reiskostenvergoeding opgenomen in de huidige cao en daarom hebben veel bedrijven hun eigen reiskostenregeling. We willen graag een basisregeling in de cao afspreken waaraan bedrijven in de sector minimaal moeten voldoen.
  • Voor woon-werkverkeer geldt de snelste route in plaats van de korste route
  • Fietsplan voor werknemers die op de fiets naar hun werk willen reizen.

Eerste onderhandelingsronde: 8 november

Op 8 november hebben we onze eerste onderhandelingsronde. Werkgevers willen aan het eind van de avond een resultaat bereiken over de hoogte van een loonsverhoging en een eventuele verplichte reiskostenregeling in de cao. Wij beperken onze voorstellen nu tot 2 onderwerpen, loonsverhoging en reiskosten,  voor het komende jaar. Nadat we hierover overeenstemming hebben bereikt zullen we vanaf het voorjaar al in gesprek gaan over de overige onderwerpen.

Leden hebben het laatste woord

De cao-commissie zal advies uitbrengen over het resultaat. Onze leden hebben het laatste woord over het resultaat; jij en je collega's die lid zijn van de vakbond bepalen of het resultaat voldoende is of niet.

Ben je nog geen lid, maar wil je straks wel meestemmen? Word dan nu lid!

Word lid

Volledige inzet

Mocht Hibin niet akkoord gaan met onze voorstellen, dan vallen we terug op onze volledige inzet. Deze bestaat niet alleen uit een loonsverhoging, maar ook uit de onderstaande punten:

• Minimumloon naar 14 euro
  • Verbetering duurzame inzetbaarheid
  • Goed pensioen
  • Afschaffing jeugdloon
  • Meer vaste banen
  • Loon tijdens geboorteverlof
  • Thuiswerkregeling
  • Werken voor jeugd aantrekkelijker maken

Check jouw gegevens in MijnFNV

We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb je nog geen bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV

Samen staan we sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond, maak ze lid en verdien een tientje.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact opnemen met Osman Yildiz, bestuurder FNV Bouwen en Wonen