FNV dagvaart Mebin over het spaarurenmodel

Door Redactie 1 juli 2022

Onze FNV-advocaten hebben op 28 juni de dagvaarding over het spaarurenmodel naar Mebin gestuurd. Wij vinden dat het spaarurenmodel zoals dat is opgenomen in de cao Mebin, in strijd is met ‘dwingend recht’. Dus het loon dat de werkgever verschuldigd is als er niet kan worden gewerkt, moet voor rekening en risico van de werkgever zijn. De werkgever moet niet te pas en te onpas spaaruren kunnen inhouden en al helemaal niet bij onwerkbaar weer.

FNV dagvaart Mebin over spaarurenmodel

We moeten nu drie maanden wachten

In afstemming met FNV leden hebben we gekozen voor een collectieve procedure, een zogenoemde 3.305a BW procedure. Aan zo’n procedure zit onlosmakelijk verbonden dat we na melding in het register (dit is op 29 juni gebeurd) drie maanden moeten wachten. In deze periode kunnen eventuele andere partijen die menen dat zij ook belangenbehartiger zijn, zich melden. Ook kunnen belanghebbenden kennis van de zaak nemen en als ze dat niet willen, aangeven dat zij niet gebonden wensen te worden aan de uitspraak van de rechtbank.