Tweede ronde cao-onderhandelingen houtverwerkende industrie

Werkgevers willen instroom jongeren, een goede cao kan hierbij helpen

portret Peter Ansems
Door Peter Ansems, cao-onderhandelaar 28 februari 2022

Op 22 februari zaten we weer aan tafel met de werkgevers. Tijdens het gesprek werd duidelijk dat werkgevers de branche aantrekkelijk willen maken én houden voor werknemers. Zij hebben behoefte aan nieuwe instroom van jongeren en willen nadenken over hoe dat vorm gegeven moet worden. Een goede cao kan daar zeker aan bijdragen. Maar daar is meer voor nodig dan wat er nu ligt!

Voorstellen werkgevers

De werkgevers werden tijdens deze ronde wat concreter met hun voorstellen en ze reageerden inhoudelijk op onze voorstellen. In het kort zijn dit de belangrijkste:

• Een cao met een looptijd van 2 jaar.
  • Loon: Per 1 juni 2022 structureel € 40 bruto per maand en 1%. Een jaar later, per 1 juni 2023 1% erbij.
  • Wij willen de volledige loonsverhogingen voor iedereen. Maar werkgevers willen het houden zoals het nu is, namelijk dat bepaalde groepen maar de helft van de loonsverhoging krijgen.
  • Reiskosten: werkgevers begrijpen de vraag om verhoging, maar moeten nog onderzoeken wat fiscaal precies mogelijk is. Reisafstand kleiner dan 10 km willen ze sowieso niet betalen.
  • 80/90/100 regeling: werkgevers willen de huidige regeling niet verbeteren. Terwijl onze leden juist aan hebben gegeven dat de regeling aantrekkelijker moet worden, zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken.
  • 5 mei een jaarlijkse vrije dag: onbespreekbaar.
  • Seniorendagen: werkgevers vinden nog steeds dat deze verminderd/beperkt moeten worden.

Loonvoorstel nog echt onvoldoende

Op een aantal punten lijken we redelijk in dezelfde richting te zitten. Als wij tot een akkoord willen komen willen we best een beetje opschuiven, maar op dit moment is het loonbod van de werkgevers echt onvoldoende.  Als we kijken naar de huidige inflatie dan ga je met het voorstel van de werkgevers zomaar 5% of meer in koopkracht achteruit. Dat is natuurlijk onacceptabel.
Zeker als je bedenkt dat de branche aantrekkelijk  moet worden voor nieuwe en huidige medewerkers. Dat kun je wat ons betreft het beste bereiken door meer tegemoet te komen aan onze cao-voorstellen!

Volgend overleg willen we stappen zetten

Op 22 maart gaan we verder met onderhandelen. We hebben dan een extra lange sessie gepland om echt stappen te kunnen zetten. En als we dan niet verder komen, komen we terug bij jou en de andere leden over de volgende stap.

Meehelpen?

Wil jij ons helpen om de achterban sterker te maken? Dat kan als actief lid, contactpersoon of lid van de cao-commissie. Wil je daar meer over weten, stuur dan een e-mail naar hvi@fnv.nl of bel me op 06 – 200 16 208.

Reacties of vragen?

Heb je vragen of opmerkingen over de cao-onderhandelingen? Of wil je dat we langskomen op jouw bedrijf om met jou en je collega’s te praten over de onderhandelingen? Laat het ons weten via hvi@fnv.nl of bel me op 06 – 200 16 208.

Maak je collega lid van de FNV

Een goede cao afspreken kan alleen met een sterke vakbond. Hoe meer leden wij hebben, des te betere afspraken wij voor jou en je collega's kunnen maken. Bovendien heb je als lid invloed op de cao. Want jij mag van tevoren meedenken over de voorstellen én stemmen over het eindresultaat van de cao-onderhandelingen. Daar profiteren al jouw collega’s van die nog geen lid zijn. Het is belangrijk dat zij ook lid worden van FNV. Dan kunnen we samen nog meer invloed uitoefenen en bereiken we meer. Ga naar fnv.nl/maakiemandlid.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.