FNV: Ultimatum voor nieuwe cao Houthandel

Acties en stakingen dreigen

portret Niels Kater
Door Niels Kater 22 september 2023

FNV Bouwen & Wonen heeft zojuist een ultimatum gestuurd naar de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH). De vakbondsleden, werkzaam in de houthandel, hebben inmiddels unaniem ingestemd met acties om zo tot een goede cao te komen. Het ultimatum loopt op vrijdag 29 september af om 18.00 uur. Als de VVNH voor die tijd niet instemt met de gestelde cao eisen, volgen er acties en stakingen.

FNV cao onderhandelaar Hans Crombeen: ‘De werkgevers verplaatsen zich veel te weinig in de situatie van de werknemers. Onze looneis van 10% is nodig om de koopkracht van mensen op peil te houden. Werkgeversorganisatie VVNH wil het vooral hebben over de situatie van de bedrijven. Er is, na een paar top jaren, nu opeens geen ruimte voor een fatsoenlijke loonstijging’

Belangrijkste cao eisen

FNV wil met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2023 een structurele verhoging van alle maandsalarissen met € 100 bruto (op fulltime basis). Daarbovenop wil de vakbond een verhoging van 6% voor alle salarisschalen. Bovendien moet de zogenoemde ‘loongrens’ verdwijnen. Door deze grens valt een grote groep werknemers in de sector buiten de cao. ‘Deze groep mensen moet nu voor alles zelf onderhandelen met hun werkgever’, zegt cao onderhandelaar Hans Crombeen daarover. ‘Een deel zal dat prima kunnen, maar voor de meesten is het slikken of stikken. Onze leden verwachten van ons dat we ook afspraken voor hen maken in de cao.’

Reiskosten en overige arbeidsvoorwaarden

Ook wil de vakbond een reiskostenvergoeding afspreken van woon-werkverkeer van 0,21 eurocent per kilometer. Verder mag de leeftijd waarop ploegendiensten geweigerd mag worden niet worden verhoogd. Nu geldt dat een werknemer van 58 en ouder niet verplicht is om ploegendiensten te draaien of overwerk te doen.

Ultimatum en acties

Omdat vakbond FNV er vooralsnog niet uit lijkt te komen met de werkgevers, volgt er nu een ultimatum. Voor vrijdag 29 september 18:00 uur moet de werkgeversorganisatie instemmen met de eisen van de FNV. ‘Wij hopen dat de VVNH alsnog het licht gaat zien komende week’, verzucht Crombeen. ‘Zo niet, dan zijn acties onvermijdelijk geworden.’

In de Houthandel werken circa 6.000 werknemers. De vorige cao liep op 31 maart dit jaar af. De FNV wil de nieuwe cao afspreken voor de looptijd van een jaar.