Nog geen sociaal plan bij Brand

Update over de knelpunten

Door Redactie 27 januari 2022

Brand Energy & Infrastructure Services (dienstverlener in de industriële, bouwgerelateerde en infrastructurele marktsegmenten) gaat reorganiseren. Omdat dit ook personele gevolgen zal hebben, zijn wij in overleg met de directie over een sociaal plan. We denken niet hetzelfde over hoe het sociaal plan eruit moet komen te zien. We lichten het toe.

Sociaal plan biedt niet genoeg

In het kort komt het erop neer dat Brand vindt dat wat al in de wet is geregeld, als richting kan dienen voor een af te spreken sociaal plan, met een beperkt aantal plusjes. Maar wij vinden dit niet genoeg.

Ontslagregels moeten worden gevolgd

Als je als werknemer boventallig raakt, dan moeten de ontslagregels die gelden precies worden gevolgd. Dat betekent dat je werkgever niet zomaar collega’s eruit mag plukken om ze te zeggen dat hun baan komt te vervallen.

Je hebt recht op toetsing door UWV

Als je twijfelt of juist jij je arbeidsplaats moet verliezen en je gaat daar tegen in beroep – via een volstrekt gewone toetsing bij het UWV – dan zou je volgens Brand je rechten op alle voorzieningen uit het sociaal plan kwijtraken. Dat kan natuurlijk niet. Als je je recht bij het UWV wilt halen, moet dat niet bestraft worden.

Procedure rammelt

Daarnaast rammelt de procedure van melding aan werknemers wanneer ze boventallig worden verklaard (‘je arbeidsplaats gaat verdwijnen en we kijken naar andere mogelijkheden binnen Brand’) en de ontslagmelding (‘er zijn geen andere mogelijkheden binnen Brand, dus hier heb je je ontslagbrief’).

Let op: Gesprekken over boventalligheid en daarna over mogelijkheden voor een verder ondersteuningstraject, kunnen pas worden gevoerd nadat de procedure met de ondernemingsraad correct is afgerond. De ondernemingsraad heeft namelijk echte invloed op het voorgenomen besluit van de Brand-directie waardoor het uiteindelijke besluit van de directie er later dus (deels) anders uit kan zien.

Werknemers  niet met habbekrats wegsturen

Mocht er voor jou door de reorganisatie(s) binnen Brand geen kans meer zijn op ander werk, dan heb je recht op een ontslagvergoeding. Je werkgever vindt dat de minimale wettelijke regeling die daarvoor geldt, wel genoeg is. Dat kan natuurlijk niet waar zijn.

Als Brand af wil van zijn mensen om meer winst te behalen, of met dat doel zelfs complete afdelingen verhuist naar Roemeniƫ, dan laten we dat niet financieren door de ontslagen werknemers met een habbekrats weg te sturen.

Ontslagvergoeding te laag

Als je 20 jaar bij Brand werkt en je hebt een salaris van € 2.800, dan krijg je volgens Brand ongeveer € 18.500  als schadevergoeding voor het plotselinge verlies van je baan. Wij vinden dat veel te weinig. Dit is net zoveel als de wettelijke transitievergoeding, die de werkgever sowieso verplicht is om jou mee te geven bij ontslag.

Als Brand met de FNV een sociaal plan af wil sluiten, dan vinden wij dat dit veel meer moet zijn dan waar je wettelijk recht op hebt. Naarmate je langer in dienst bent, loopt in de voorstellen van Brand het percentage vergoeding verhoudingsgewijs iets op, maar het blijft absoluut onvoldoende.

Hoogte vergoeding afhankelijk van verschillende factoren

Er moet ten eerste volgens ons veel meer rekening gehouden worden met de leeftijd waarop het ontslag plaatsvindt (niet iedereen heeft dezelfde kansen op nieuw werk) en ook het aantal dienstjaren boven de 50 jaar – dan nemen je kansen op de arbeidsmarkt toch echt af – moeten extra worden meegenomen.

En daarnaast: als je al een nieuwe baan vindt, is niet zeker dat je je huidige salaris behoudt. Meestal liggen de startsalarissen als je ergens nieuw binnenkomt veel lager dan dat wat je nu hebt. Bovendien verlies je je opgebouwde rechten (anciĆ«nniteit). Tel daarbij op dat je in een WW-periode (als je alsnog geen nieuw werk vindt) geen pensioen opbouwt.

Al met al betaal je een hoge prijs omdat je werkgever door jouw ontslag meer winst wil behalen.

Overige punten

Daarnaast zijn er nog een stuk of 30 punten waarover we verder met de directie van Brand moeten praten. Dat varieert van de termijnen waarop je zonder schade kunt reageren op regelingen die straks op jou van toepassing kunnen zijn, vergoeding van scholings- en begeleidingsinspanningen om nieuw werk aan te kunnen,  afspraken over je salaris als je binnen Brand op een lager ingedeelde functie terechtkomt tot en met de inrichting van een begeleidingscommissie.

Op 2 februari gaan we verder met de onderhandelingen.

Samenwerking met de ondernemingsraad

We werken als vakbonden nauw samen met de ondernemingsraad. De ondernemingsraad kijkt namelijk of de voorstellen van de directie in de praktijk ook gaan werken. Je hebt er namelijk niks aan als je flink snijdt in de organisatie, om er later achter te komen dat de organisatie juist daardoor achterop raakt. Dat zijn onderdelen waar de ondernemingsraad dus op let.

Als vakbonden hebben wij veel kennis over arbeidsvoorwaarden en het afspreken van een sociaal plan. De afspraken die wij met de directie maken over een sociaal plan bij Brand, worden door de ondernemingsraad betrokken bij zijn advies aan de directie.

Vragen of opmerkingen?

Mocht je als FNV-lid vragen hebben over de onderhandelingen en alles wat met het sociaal plan te maken heeft? Schroom niet en bel of mail een van de bestuurders. Juist in dit soort trajecten weten we dat we samen het verschil kunnen maken. Is je collega nog geen lid, maak hem of haar lid en ontvang zelf € 10,- wervingspremie via www.fnv.nl/maakiemandlid

Margreet Pasman, FNV Bouwen & Wonen, margreet.pasman@fnv.nl / 06 - 510 23 283
Pieter Beuzenberg, FNV Metaal regio Noord, pieter.beuzenberg@fnv.nl / 06 - 222 45 086