Onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao Afbouw

Als FNV-lid kun jij hier nu over stemmen

Door Redactie 22 november 2021

Eerder dit jaar vroegen we jou en je collega’s wat jij belangrijk vindt voor de nieuwe cao Afbouw. Op basis daarvan hebben we voorstellen gedaan, onderhandeld en op 18 november met de werkgevers een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao. Het is nu aan jou als FNV-lid om te beslissen of dit resultaat definitief wordt omgezet naar een nieuwe cao.

Dit zijn de belangrijkste afspraken

Looptijd: 2 jaar (1-1-2022 t/m 31-12-2023)

Loon en vergoedingen/toeslagen

• Per 1 maart 2022: 1,4% + € 40,- per maand structureel. Dat is voor de laagste lonen ongeveer 3% en voor de hogere lonen ongeveer 2,5%. Daarbovenop een eenmalige uitkering van bruto € 75,-;
  • Per 1 januari 2023: 1,5% + € 50,- per maand structureel. Dat is voor de laagste lonen ongeveer 3,5% en voor de hogere lonen ongeveer 3,0 %.
  • Forse verhoging lonen voor BBL-leerlingen per 1-1-2022. Deze worden op 1-3-2022 en op 1-1-2023 weer met 3% verhoogd;
  • Aanpassingen van de vergoedingen/toeslagen met 3% per 1-3-2022 en per 1-1-2023.

Eerder stoppen met werken: met ingang van 1 januari 2022 kun je als oudere werknemer vanaf 61,5 jaar vrijwillig deelnemen aan een generatiepactregeling gebaseerd op 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw.

Stemmen over het resultaat

Je kunt stemmen tot 7 december.

Geef je mening, stem nu!