Tijdspaarfonds in de bouw nog steeds populair bij werknemers

Uitkomst onderzoek geeft duidelijkheid

Door Redactie 01 september 2021

Werkgevers in de bouwsector twijfelden over de noodzaak van het Tijdspaarfonds (TSF). Vanuit de werknemerskant hoorden wij heel andere geluiden. Om die reden spraken we in de cao Bouw & Infra af om hier onderzoek naar te doen onder zowel werknemers als werkgevers. De uitkomst hiervan is vlak voor de zomer besproken en lees je hier.

Dit vinden werknemers

Aan het onderzoek deden 2.769 werknemers mee. Op hoofdlijnen de uitkomsten van het onderzoek:

• Van de werknemers is 82% tevreden met het betalen van vakantietoeslag en dagen via het TSF.
  • 69% van de werknemers is tevreden met het DI-budget en besteedt het vooral om te sparen, om onverwachte tegenvallers op te vangen of voor vakantie/ extra verlofdagen.
  • Een meerderheid van 62% van de werknemers vindt een jaarlijkse automatische uitbetaling interessant waarbij als voordeel wordt genoemd dat dit een mooi spaarpotje oplevert (28%).
  • Werknemers zijn het minst enthousiast over een periodieke uitbetaling (64%). Het grootste bezwaar hiertegen is dat het opgaat aan andere dingen en dat zo hun vakantiegeld en spaarpotje weg zijn.
  • De interesse in uitbetaling van de dagen op het moment dat ze worden opgenomen, is heel uiteenlopend.
  • Veel werknemers (70%) willen liever niet dat het DI-budget niet meer vrij besteedbaar zou zijn, ze willen keuzevrijheid.

Dit vinden werkgevers

In totaal vulden 315 werkgevers, van zowel grote als kleinere bedrijven, het onderzoek in. Werkgevers zijn met 35% minder tevreden met het betalen van vakantietoeslag en dagen via het TSF dan werknemers met 82%. Toch zitten werkgevers en werknemers ook op meerdere punten op 1 lijn blijkt uit het onderzoek.

Discussie voorlopig afgerond

Met de uitkomsten van dit onderzoek gaan we er nu vanuit dat de discussie over het TSF hiermee wel afgerond is voor de komende jaren.

Meer over het Tijdspaarfonds

Wil je meer informatie over het Tijdspaarfonds of saldo opnemen? Ga dan naar fnv.nl/tijdspaarfonds.