We zijn uitonderhandeld over cao's Sagrex en Mebin

Tijd voor acties?

Door Redactie 10 juni 2021

De directies van Sagrex en Mebin zijn niet ingegaan op de eisen van onze leden over een nieuwe cao. Daarom lieten we hen 8 juni weten dat we zijn uitonderhandeld. Samen met onze leden beraden we ons nu op acties.

'Korte klap' cao

De directie wil de cao niet meer verlengen, maar wil dat de eerstvolgende cao die afgesproken zou worden, één cao voor Heidelberg Nederland zal zijn. Wij stellen voor om de cao voor nu te verlengen met alleen afspraken over loon en looptijd, een zogenaamde 'korte klap' cao. En daarna de mogelijkheden voor één cao verder te verkennen.

Veel te laag loonbod

Werkgevers deden een loonbod van 1,75% per 1-1-2021 en 0,75% van 1-1-2022 (uitgaande van een looptijd van 1-1-21 t/m 30-6-2022). Wij hebben aangegeven dat dit zo ver afstaat van wat onze leden willen, dat wij dit loonbod niet eens aan ze zullen voorleggen. En zelfs nadat wij stappen in de richting van de werkgevers hebben gezet voor wat betreft een loonsverhoging, bleven de werkgevers bij hun loonbod.

We zijn uitonderhandeld

Hiermee bleef het verschil te groot om tot een onderhandelingsresultaat te komen en hebben we  dan ook de werkgevers laten weten dat wij zijn uitonderhandeld en met onze leden gaan praten over collectieve acties.

Informatieve online ledenbijeenkomsten

We gaan de komende tijd in overleg met onze leden om ze te informeren over de laatste stand van zaken en te horen wat voor acties ze willen voeren.