Onderhandelingsresultaat cao Betonpompbedrijven en bedrijvencao Mortel

Als lid kun je hier tot 28 mei over stemmen

Door Redactie 18 mei 2021

Op woensdag 12 mei bereikten we een onderhandelingsresultaat voor de cao Betonpompbedrijven en voor de bedrijvencao Mortel. Het woord is nu aan de leden. Zij zijn benaderd en kunnen tot 28 mei stemmen over het resultaat.

Steeds meer mensen in de mortel met cao

Naast de betonpompbedrijven gaan een aantal mortelbedrijven deze nieuwe cao toepassen. De bedrijven zijn: Kijlstra Betonmortel, Goudse Betonmortel Centrale, Mobile Concrete Group, Betonmortel Centrale de Lek, Betonmortel Centrale Groningen en Oost Groninger Betonmortel Centrale. We hopen dat de komende jaren meer bedrijven gaan aansluiten bij deze bedrijvencao Mortel, zodat ook steeds meer werknemers in de mortel weer onder een cao vallen.

Onderhandelingsresultaat

Op de volgende punten hebben afspraken met de werkgevers gemaakt:

• Looptijd van 1 januari 2021 t/m 30 april 2022
  • Loonsverhoging van 3% per 1 juli 2021
  • Kantoorpersoneel naar minimaal € 14,00 per uur
  • Zwaar-werkregeling/duurzame inzetbaarheid: cao-partijen willen onderzoeken of een reservering van 2% (premie van de oude 55- regeling) kan worden gebruikt om oudere werknemers eerder te laten stoppen met werken.
  • Cao afspraken over onwerkbaar weer.
  • Pensioen betonpompbedrijven; willen een eigen verplichtstelling voor de betonpompenbranche waardoor alle betonpompbedrijven verplicht zijn om voor werknemers pensioen op te bouwen bij BPF Bouw.
  • Pensioen mortel bedrijven cao: de bedrijven waar de mortel-bedrijvencao van toepassing is zullen ook pensioen blijven opbouwen bij BPF Bouw.
  • Afspraken rondom de afhandeling van de 55- regeling.

De leden van FNV Bouwen en Wonen kunnen tot uiterlijk 28 mei hun stem uitbrengen en zijn hierover inmiddels benaderd per e-mail of post.