Jouw pensioen in de betonmortel in gevaar?

Meld je aan voor de online bijeenkomst op 19 mei

Door Redactie 07 mei 2021

Er dreigen problemen bij het pensioenfonds voor de betonmortel die gevolgen kunnen hebben voor jou als werknemer en je partner. Als werknemer in de betonmortel ben je aangesloten bij het bedrijfstakpensioenfonds bpfBOUW. Dit is op basis van een zogenaamde ‘verplichte aansluiting’. Hierdoor zijn bedrijven verplicht om jou als werknemer pensioen op te laten bouwen bij bpfBOUW.

Gevolgen voor jouw pensioen en dat van je partner

Door de wijziging in het pensioenfonds kan het zo zijn dat jij straks veel minder of geen pensioen opbouwt. Dit heeft ook gevolgen voor je eventuele partner, want er kunnen dan ook zaken wijzigingen in het nabestaandenpensioen. Wij vinden bpfBOUW een gezond pensioenfonds, waar voor jou een goed pensioen wordt opgebouwd. Dit willen we in de toekomst graag zo houden. Wij willen dan ook dat deze verplichtstelling niet verdwijnt!

Online informatiebijeenkomst

Als FNV en CNV vinden we het belangrijk om je bij te praten op dit dossier en horen we ook graag wat je van deze ontwikkelingen vindt. Hiervoor organiseren wij, vanwege corona, een online bijeenkomst waarvoor we je van harte uitnodigen. Omdat een wijziging in pensioen niet alleen jou aangaat maar ook je partner is hij of zij ook van harte welkom om deel te nemen.

De bijeenkomst is woensdag 19 mei van 20.00 tot 21.00 uur.

Meld je aan

Stuur voor 18 mei aanstaande een e-mail naar rknoord@fnv.nl, graag met vermelding van je naam, telefoonnummer, e-mailadres en je werkgever. Op dinsdag 18 mei ontvang je een link, waarmee je op die dag eenvoudig (met één druk op de muis) kunt deelnemen aan deze vergadering. De online vergadering is via Zoom te volgen via je PC/Laptop/I‑pad/mobiele telefoon.

Afhankelijk van goedwillende werkgevers

Er zijn gelukkig zeker ook goedwillende werkgevers in de betonmortel die wél met de vakbonden (bedrijfs)cao’s willen afsluiten, zoals Bruil en de Betonpompbedrijven en daarin ook de aansluiting bij bpfBOUW hebben opgenomen. We willen echter niet alleen afhankelijk zijn van goedwillende werkgevers, maar het voor de gehele mortelsector goed regelen.

Brief aan minister Koolmees

Over de situatie bij het pensioenfonds voor de werknemers in de sector Mortel hebben we een brief gestuurd aan minister Koolmees (pdf) en aan mevrouw Thijssen (voorzitter VNO-NCW) over deze situatie, waarin we hen vragen actie te ondernemen om de zaken voor werknemers goed te regelen. Zo willen we de druk richting de VOBN verhogen.