Australisch bedrijf CHEP doet beter eindbod na acties, leden akkoord

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 23 april 2021

Actievoeren heeft zin. Peter Ansems, bestuurder FNV Meubel & Hout: ‘Na onze actie op 19 april waarmee we de werkgever wilden waarschuwen, is overleg gestart op initiatief van CHEP. Daarna heeft het bedrijf een beter eindbod gedaan en daar hebben de leden zojuist unaniem mee ingestemd.’

Het salaris van de 80 medewerkers gaat met 3,25% omhoog in plaats van de 1% die CHEP bood. Op 1 januari 2021 komt er 1,5% bij, op 1 juli 2021 komt daar nog 1% bij en de laatste 0,75% gaat erbij op 1 januari 2022. De nieuwe cao heeft een looptijd van 20 maanden en gaat met terugwerkende kracht in op 1 november 2020. De cao loopt door tot en met 30 juni 2022. Ansems: ‘Zonder de actie van de leden op beide locaties in Tiel en Zevenaar was dit niet gelukt.’

Afspraak terugdringing flexibele contracten

FNV heeft ook onderzoek gedaan naar de verhouding vaste en flexibele contracten. Ansems: ‘Op basis daarvan zijn wij tot de conclusie gekomen dat die verhouding behoorlijk scheef is. In Zevenaar is 75% vast en in Tiel 61%. Daarover is nu ineens wel een afspraak mogelijk.’ Als er vanaf nu een vaste arbeidsplaats langer dan 9 maanden door een uitzendkracht wordt ingevuld, wordt gekeken of voor dat werk een vast contract kan worden aangeboden. Ansems: ‘Dat gaan wij uiteraard goed in de gaten houden.’

Eerder stoppen met werken

Voor werknemers die langer dan 20 jaar in dienst zijn, wil CHEP meebetalen aan de mogelijkheid om 3 jaar eerder met pensioen te gaan. Medewerkers die zijn geboren tussen 1954 en 1961 kunnen tot en met 2025 gebruikmaken van de zogenaamde bedrijfs-aow. Op basis van geen recht/geen plicht kan een medewerker eerder uit dienst gaan waarbij CHEP de AOW betaalt. De FNV wordt bij de uitvoering hiervan betrokken.

Duurzame inzetbaarheid

CHEP erkent dat beleid op duurzame inzetbaarheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Gedurende de resterende looptijd van de cao gaat CHEP daarom onderzoeken of zij een duurzaam inzetbaarheidsbudget gaat organiseren.