De timmerindustrie krijgt 9,5 procent meer loon in nieuwe cao

Vakbonden en werkgevers willen zwaarwerkregeling voortzetten

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 5 maart 2024

De ruim 14.000 werknemers in de timmerindustrie krijgen er in een jaar ruim 9,5% loon bij. De vakantietoeslag wordt verhoogd naar 8,33% en de reiskostenvergoeding gaat naar € 0,23 per kilometer. Dat hebben vakbonden FNV Bouwen & Wonen en CNV Vakmensen afgesproken met de Nederlands branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT). Het onderhandelingsresultaat wordt nu aan de achterban van de drie partijen voorgelegd.

Op 1 maart 2024 krijgen de werknemers een loonsverhoging van 6,5% en op 1 oktober komt daar nog eens 3% bij. Sabine de Vriend, bestuurder FNV Bouwen & Wonen: ‘Daarmee is de koopkracht van de mensen in de timmerindustrie gerepareerd.’ Ook wordt de thuiswerkvergoeding verhoogd tot € 2,35 per dag, de maximaal fiscale vrijstelling.

Persoonlijke ontwikkeling en stagebeleid

Nieuw in de cao is een beleid op ongewenst gedrag. Daarnaast starten werkgevers een pilot waarin geld beschikbaar komt voor persoonlijke ontwikkeling. Ook het MBO-stagepact en een stagevergoeding voor mbo’ers van € 450 per maand worden onderdeel van de nieuwe cao.

Verlof en werktijden

In het kader van een goede werk-privé balans zijn er afspraken gemaakt over Atv-dagen, mogelijkheden voor individuele werktijden en een 4-daagse werkweek. Een deel van de standaard Atv-dagen worden omgezet naar verlofdagen. En een werkgever moet, als een werknemer een 4-daagse werkweek wil, zich inspannen om dat mogelijk te maken.

70% heeft zwaar werk

Zo’n 70% van de 14.000 werknemers heeft zwaar werk. Deze, voornamelijk oudere, werknemers werken vooral in de productie. De Vriend: ‘Voortzetting van de zwaarwerkregeling, dus eerder kunnen stoppen, is voor hen heel belangrijk. Als je hen laat doorwerken tot hun pensioen gaat dat zorgen voor veel vroegtijdige uitval.’

Looptijd cao

De nieuwe cao heeft een looptijd van een jaar en gaat, als de achterban akkoord gaat, met terugwerkende kracht in op 1 maart 2024.