Overheid voorkom uitbuiting gevluchte Oekraïners op bouwplaats

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 23 maart 2022

In Nederland geldt tot 1 april dat voor alle, en dus ook voor de recent voor de oorlog gevluchte Oekraïners, een tewerkstellingsvergunning verplicht is. De overheid werkt de richtlijn Tijdelijke Beschermingsmaatregelen van de Europese Commissie nu uit en wil gevluchte Oekraïners alleen op basis van een meldplicht laten werken. FNV wil daaraan een set van basisvoorwaarden toevoegen om te voorkomen dat deze vluchtelingen straks worden uitgebuit.

FNV Bouwen en Wonen wil om te beginnen dat alle Oekraïners worden geregistreerd, ook op hun werkplek, om zo uitbuiting te voorkomen. Want over de positie van Oekraïense medewerkers die vóór het uitbreken van de oorlog al op onze arbeidsmarkt werkzaam waren, is weinig bekend. Hans Crombeen, bestuurder FNV Bouwen en Wonen: ‘Wat we wel weten over arbeidsmigranten van buiten de EU werkzaam in de bouw voorspelt weinig goeds.’ De onduidelijkheid van de cijfers over hoeveel arbeidsmigranten werken in de bouw en een slecht functionerende meldplicht zijn illustratief voor de huidige zorgelijke situatie vindt de FNV. Crombeen: ‘Hoewel die meldplicht al in maart 2020 is geïntroduceerd, heeft er nog steeds geen formele evaluatie plaatsgevonden en blijft de data giswerk.’

Oekraïners verdienen onze bescherming

De Nederlandse overheid heeft werkgevers opgeroepen een tewerkstellingsvergunning aan te vragen voor Oekraïners die al in Nederland werkten vóór het uitbreken van de oorlog, die de vergunning niet bezitten of waarvan de vergunning is verlopen. Het kabinet wil vanaf 1 april de normale regelingen rondom een tewerkstellingsvergunning verruimen, zodat voor gevluchte Oekraïners alleen een meldplicht geldt. Crombeen: ‘Veel is nog onduidelijk, maar het belang van goede registratie van de mensen is onontbeerlijk. Dat moeten we in onze sector goed regelen met elkaar. Want ook de al in Nederland werkzame mensen kunnen nu niet of nauwelijks terugkeren.’

Basisvoorwaarden om misbruik te voorkomen