Onderhandelingsresultaat CAO Woondiensten

Door Redactie 24 februari 2021

Als gevolg van de Corona-maatregelen werd de vierde onderhandelingsronde voor een nieuwe cao Woondiensten verplaatst naar 23 februari. Achter de schermen werd de afgelopen periode hard doorgewerkt om het cao-traject niet meer vertraging op te laten lopen dan nodig was. Gisteren bereikten cao-partijen een onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao.

woondiensten

“Het was een lastig onderhandelingsproces en dit is niet helemaal het resultaat waar we op ingezet hadden”, aldus Janneke Waage, FNV bestuurder en 1e onderhandelaar aan werknemerszijde. “Maar al met al ben ik tevreden over dit resultaat. Naast de structurele loonsverhoging en de eenmalige uitkering zijn er een aantal mooie afspraken gemaakt”.

De belangrijkste punten van dit onderhandelingsresultaat op een rijtje:

•  De cao heeft een looptijd van 1 jaar (1 januari 2021 t/m 31 december 2021);
  • De salarissen worden per 1 juli verhoogd met 2,25% (indien van toepassing wordt het aanpassingsbedrag verwerkt);
  • De vergoeding voor bereikbaarheidsdienst wordt per 1 juli met 2,25% verhoogd;
  • Medewerkers die op 1 april in dienst zijn van de corporatie krijgen een eenmalige uitkering van €550,- bruto (naar rato dienstverband); gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers met een WIA-uitkering krijgen op hun verzoek de eenmalige uitkering in tijd (in plaats van geld) uitgekeerd;
  • 5 mei wordt eens in de vijf jaar een vrije dag; te beginnen in 2021 (en daarna weer in 2025);
  • Met ingang van 1 maart geldt er een thuiswerkvergoeding van €2,- per thuisgewerkte dag;
  • De cao wordt een stuk inclusiever dan die was; de definities van werknemer en partner worden aangepast, en afspraken over ouderschapsverlof en kraamverlof in de zin van de cao worden ook van toepassing verklaard op meer-ouder gezinnen. Dat betekent concreet dat een corporatiemedewerker ook kraam- en/of ouderschapsverlof kan opnemen als het gaat om een kind waarvan de medewerker niet de biologische vader of moeder is;
  • Er komt een campagne om de werkdruk in de sector te verlagen en de medewerkers beter te beschermen tegen agressie van huurders;
  • Er is afgesproken dat medewerkers tenminste 12 uur per jaar gaan besteden aan hun eigen scholing en ontwikkeling, en dat daar ruimte voor gemaakt wordt in de werkplanning;
  • Er komt een nieuw cao-artikel over aandacht, begeleiding en maatwerkafspraken bij rouwverwerking;

En verder zijn er afspraken gemaakt over een onderzoek naar de mogelijkheden van verlofsparen, een gesprekscyclus rond het ‘hybride werken’ en de aanpassing van het Handboek Functiewaardering.

Bekijk de vlog die Janneke weer meteen na de onderhandelingen gemaakt heeft.

En verder

De branchegroep Woondiensten van de FNV zal het onderhandelingsresultaat aanstaande vrijdag bespreken. Direct daarna wordt de stemprocedure onder onze leden in gang gezet. Hou de berichtgeving de komende dagen dus goed in de gaten en breng je stem uit!