Onderhandelingen cao Bikudak

Hoogte loon nog discussiepunt

Door Redactie 15 februari 2021

Vakbonden (FNV Bouwen & Wonen en CNV Vakmensen) en werkgevers onderhandelden 11 februari weer over een nieuwe cao Bikudak voor jou. Helaas zijn we er nog niet uit. Donderdag 25 februari praten we verder. Dan hopen we tot een akkoord te komen.

Stappen gemaakt

Tijdens de onderhandelingen hebben we stappen gemaakt. Het enige waar we nog niet uit zijn is het loon. Als we het daarover op 25 februari eens worden, dan zijn de andere onderwerpen al zo goed als besproken, dat we dan ook tot een onderhandelingsresultaat komen.

Nog niet eens over hoogte loon

Het gat tussen vraag en aanbod van het loon is nu nog te groot. De werkgevers bieden nog te weinig op wat wij vragen. Beide partijen hebben wat toegegeven. Hopelijk geven de komende weken de ruimte en misschien een nieuw inzicht om tot een onderhandelingsresultaat te komen.

Een deal voor jong en oud

Wij zoeken naar een akkoord waar jong en oud zich in herkent. Speerpunt voor de ouderen is de zwaarwerkregeling. De tijdelijke (de tijdelijkheid is door de wetgever opgelegd) zwaarwerkregeling is belangrijk voor deze sector. Voor jongeren concentreren we op verlof rond geboorte van kinderen en de voorwaarden die daarbij horen.

Donderdag 25 februari praten we verder. Dan hopen we tot een akkoord te komen.