Onderhandelingsresultaat voor cao Timmerindustrie

Zwaarwerkregeling en loonafspraken

Door Redactie 11 december 2020

Na 5 onderhandelingsrondes en 2 tussentijdse achterbanraadplegingen hebben we voor de cao voor de Timmerindustrie een onderhandelingsresultaat bereikt. Van de gemaakte afspraken springen er 2 in het oog: een zwaarwerkregeling en de afspraken over loonstijgingen. Wij denken een goede afspraak gemaakt te hebben. Als lid mag je er over stemmen.

Dit zijn de afspraken

Looptijd

De looptijd van de cao is van 1 augustus 2020 tot en met 30 november 2021.

Zwaarwerkregeling

De volgende afspraken zijn gemaakt:

• Als je tussen 2021 en 2025 65 jaar wordt dan kan je er recht op hebben.
  • Je moet van de laatste 25 jaar er 20 onder de cao voor de Timmerindustrie hebben gewerkt. Jaren die gewerkt zijn onder de cao Bouw & Infra worden daarvoor meegeteld.
  • Mensen ontvangen vanuit deze regeling een bedrag van € 21.200 bruto per jaar. Dit bedrag wordt geïndexeerd.
  • Het opgebouwde ouderdomspensioen kan naar voren worden gehaald om dit bedrag aan te vullen.
  • Bij overlijden gaat de uitkering over naar de partner die dat ook voor het pensioen is.
  • De premie voor deze regeling wordt volledig door werkgevers betaald.

De regeling kan niet ingaan per 1 januari 2021. Dat is te kort dag. Als er een akkoord is op het gehele onderhandelingsresultaat dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Er zal bijvoorbeeld een reglement moeten worden opgesteld en een uitkeringsinstelling worden uitgezocht.

Loon en vergoedingen

Er zijn twee verhogingen van het loon:

• Op 1 januari 2021 1,5%.
  • Op 1 juli € 37,50 per maand. Dit betekent dat het maandloon verhoogd wordt met dit bedrag. Dit komt overeen met ongeveer 1,5% op loontabel D7 uit onze cao.
  • De vergoeding voor het lidmaatschap van de vakbond gaat omhoog van € 60 naar € 75 netto.

Diversen

Er zijn over zaken als bijvoorbeeld de flexregeling en het  jeugdloon nog aanvullende afspraken gemaakt. Die tref je aan in het volledige resultaat.

Stemmen

Leden stemmen bij ons over het bereikte resultaat. Je stem kan je uitbrengen  tot maandagochtend 21 december 9.00 uur.

Breng je stem uit

Online bijeenkomst voor meer informatie

We kunnen ons ook voorstellen dat je vragen of opmerkingen hebt voordat je je stem uitbrengt. We organiseren weer een Zoom bijeenkomst.

Dat doen we op: donderdagavond 17 december om 19.30 uur. Vanaf 19.00 uur staat de Zoomlink open. Wil je meepraten over het resultaat. Heb je er vragen over voordat je je stem uitbrengt, sluit je dan aan en stuur een mail naar timmer@fnv.nl of een SMS of Whatsapp naar 06-20 14 33 32.