Cao-overleg Bruil Beton stapje verder

Maar we zijn er nog niet

Door Redactie 3 december 2020

Maandag 30 november spraken we met je werkgever over de cao onwerkbaar weer én Bruil Beton en Mix. Wij willen in de cao graag afspraken maken over een goed loon en een zwaarwerkregeling.

Overuren meenemen in cao onwerkbaar weer

Met afspraken over de cao onwerkbaar weer zijn we een heel eind gekomen. Maar helaas lopen we nog vast op de overuren. In de mortelsector, en dus ook bij Bruil, worden veel overuren gemaakt  en de meeste mensen zien dit ook als een vast inkomen. FNV-bestuurder Margreet Pasman: 'Juist daarom willen wij dat ook de overuren worden doorbetaald wanneer de onwerkbaar weer regeling van kracht zou zijn. Zo ga je er bij een vorstperiode er niet op achteruit qua salaris.'

UWV-systematiek geschikt

We stellen voor om eenzelfde systematiek als die van het UWV te gebruiken. Voor een WW-uitkering worden namelijk het gemiddeld aantal overuren van het voorafgaande jaar meegenomen. Zodra er sprake is van een onwerkbaar weer cao, kan Bruil WW aanvragen voor de mensen die op dat moment niet aan het werk kunnen door bijvoorbeeld vorst. In die WW-uitkering worden je overuren meegenomen.

We willen een goed loon en zwaarwerkregeling

Naast de cao onwerkbaar weer stonden we uitgebreider stil bij de cao Bruil Beton en Mix. Bruil komt onder andere met een loonsverhoging van 1.5% per 1 januari 2021 en een zwaarwerkregeling om eerder te kunnen stoppen met werken, met ingang van 1 juli 2021. Wij hebben aangegeven dat een zwaarwerkregeling voor ons belangrijk is en dat er dan ook ruimte ontstaat voor een lager loonbod. Maar daar staat tegenover; geen zwaarwerkregeling, dan zal het loonbod veel hoger moeten zijn. Als vakbonden zijn wij met ons loonvoorstel gezakt van 5% naar 4%. We zijn hier nog niet uit.

Concluderend

Aan beide kanten merken we dat we er graag uit willen komen, maar constateren we ook dat we op loon nog wat ver uit elkaar zitten. Volgende week zal het overleg verder gaan en hopelijk ligt er dan een mooi resultaat.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.