Tweede ronde onderhandelingen cao Timmerfabrieken

Waar staan we?

Door Redactie 10 september 2020

Op 9 september vond de tweede ronde plaats van de onderhandelingen voor een nieuwe cao Timmerfabrieken. Een aantal onderwerpen is uitvoerig besproken. Een resultaat is er nog niet. De sfeer was kritisch, maar opbouwend.

Tweede ronde onderhandelingen cao Timmerfabrieken

Jullie reacties zijn belangrijk

We hebben veel gehad aan de reacties die jij en je collega's hebben gegeven op ons vorige bericht. Die geven goed inzicht in wat jullie belangrijk vinden en ook wat jullie beeld is van hoe de sector ervoor staat. Blijf vooral reageren. Dat kan naar hans.crombeen@fnv.nl

Doemscenario of mooie toekomst?

We hebben de staat van de sector met werkgevers besproken. Vorige keer brachten werkgevers een nogal donker beeld van de sector op dit moment en naar de toekomst toe. Er zijn bedrijven die de afgelopen maanden veel last hebben gehad van corona, stikstof en PFAS problemen. We weten dat uiteraard. Er zijn echter ook veel bedrijven waar het onverminderd druk is gebleven. Of zelfs drukker is geworden. Maar, de toekomst ziet er een stuk rooskleuriger uit. Het aantal afgegeven bouwvergunningen over het tweede kwartaal is bijvoorbeeld al een stuk hoger dan het tweede kwartaal van 2019. Een aantal positieve signalen hebben we gebundeld en aan werkgevers een ander verhaal verteld dan waar ze zelf mee kwamen.

Zwaar werk regeling

Uitvoerig is ook gesproken over een ‘zwaar werk regeling’ om eerder stoppen financieel haalbaarder te maken voor werknemers. Wat we in gezamenlijkheid gedaan hebben is een set vragen opgesteld aan APG. APG kan een aantal zaken uitzoeken. Bijvoorbeeld om hoeveel mensen het zou gaan en wat de kosten zijn van verschillende opties. Op 28 september gaan we verder en hopelijk hebben we dan de antwoorden zodat we verder kunnen. Dan kunnen we hopelijk ook over het loon praten.

Andere onderwerpen

Een cao-akkoord is er pas als op alle onderdelen een akkoord is gesloten. Dus het past dan niet om nu al te vertellen wat er op onderdelen is besproken. Wel kan verteld worden over welke onderwerpen we het gehad hebben. Deze zijn: loongebouw voor BBL-leerlingen, regeling tijdelijke aanpassing arbeidsduur (flexregeling), leren en ontwikkelen en (verplichte) scholingsdagen. Daarnaast hebben wij gepleit voor onderzoek naar gebruik van regelingen uit de cao. Onze stelling is dat er heel veel goede dingen zijn geregeld in de cao, maar dat het gebruik ervan achterblijft bij de verwachtingen. Ook moeten wij met elkaar toezien op naleving van de cao.