Reparatie WW en WGA voor werknemers Woondiensten

Door Redactie 16 januari 2019

De overheid heeft in 2016 de maximale duur verkort van de WW- en loongerelateerde arbeidsongeschiktheidsuitkering (Wga). De FNV, CNV en bij de VCP aangesloten vakorganisaties vinden een uitkering van maximaal 2 jaar te kort.

Daarom hebben we met jullie instemming (tijdens een ledenpeiling vorig jaar) afspraken gemaakt over de reparatie aan de cao-tafel. Die reparatie is vastgelegd door oprichting van de Stichting PAWW (= Private Aanvulling WW en loongerelateerde WGA).

Samen met je collega’s neem je met ingang van 1 februari 2019 deel aan de PAWW. De PAWW voorziet in een private, aanvullende uitkering die ingaat na afloop van je mogelijke wettelijke WW- of loongerelateerde arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA).

Wat wordt gerepareerd?

De WW- en de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (Wga) zijn nu anders opgebouwd. De periode dat je recht hebt op deze uitkeringen is korter geworden. Werk je langer dan 10 jaar, dan bouw je boven die 10 jaar in plaats van een maand nog maar een halve maand op per gewerkt jaar.

De maximale duur van de uitkeringen is 24 maanden geworden. Voorheen was dit 38 maanden. De PAWW repareert en verlengt die periode door een aanvullende verzekering voor werknemers.

Rekenvoorbeeld

Johan is 49 jaar oud en werkt vanaf zijn 19e jaar bij een woningcorporatie. Hij is 30 jaar aan het werk en wordt werkloos. In de oude situatie zou hij 30 maanden WW krijgen. In de nieuwe situatie wordt dit anders: (10 x 1) + (20 x 1 ⁄2) = 20 maanden WW. Johan krijgt dus 10 maanden minder lang WW. Die 10 maanden repareert de PAWW.

Wie betaalt de reparatie?

Werkgevers betalen de reguliere WW-premie. Werknemers gaan de PAWW-bijdrage (de reparatie) betalen. Je werkgever is verantwoordelijk voor afdracht van jouw bijdrage aan Stichting PAWW. De stichting beheert de kas en verzorgt de uitkeringen. Lees hierover meer op www.spaww.nl.

Overstap naar een nieuwe baan waarin geen reparatie-afspraken in de cao zijn gemaakt

Als bij je nieuwe werkgever geen afspraken zijn gemaakt over de reparatie, dan kun je geen aanspraak meer maken op de PAWW. Daarom is het zo belangrijk dat wij in zo veel mogelijk cao’s de reparatie van de WW en de WGA vastleggen. Lees hierover meer op www.spaww.nl.