Omscholing voor dakdekkers

Als werken op het dak te zwaar wordt

Door Redactie 3 december 2019

Niemand neemt graag afscheid van het werken op het dak, maar soms moet je stoppen vanwege lichamelijke ongemakken. Dan wordt het tijd voor een aangepaste of andere functie, bij voorkeur bij je huidige werkgever. B2 transities helpt je om over te stappen.

Intensieve gesprekken

Als projectmanager bij B2 transities voert Arnold Vermeulen coachingsgesprekken met dakdekkers voor wie een andere functie of baan noodzakelijk is. Dit zijn vaak intensieve gesprekken, vertelt hij. 'Een nieuwe functie  of een andere baan heeft niet alleen gevolgen voor je op de werkvloer, maar ook in je privé-situatie. Daarom moeten deze gesprekken inzicht opleveren in wie jij bent als persoon. Dat is voor zowel de werkgever als werknemer belangrijk.'

Mogelijkheid om iets anders te doen

FNV-bestuurder Ben Bleumer zit in het bestuur van B2  transities. 'Het helpt werknemers, als zij denken niet meer het vak uit te kunnen blijven oefenen in deze sector, vaak door lichamelijke omstandigheden, dat er een optie is om via B2  transities uit te stromen', zegt Bleumer.

Voorkomen is beter dan genezen

Projectmanager Vermeulen vindt voorkomen beter dan genezen. De werkgever zou daarom regelmatig met de oudere werknemers in gesprek moeten gaan over hun loopbaan, voordat er problemen ontstaan. 'Dat is iets anders dan een functionerings- of beoordelingsgesprek. Praat met dakdekkers over wat ervoor nodig is om op een gezonde manier de pensioendatum te halen.'

Kom op tijd in actie

Hij drukt werkgevers en dakdekkers op het hart om op tijd in actie te komen. 'Vaak gebeurt dat te laat, bijvoorbeeld als de werknemer al zeven of acht maanden ziek is. Dan zijn de mogelijkheden voor een loopbaanswitch  beperkter. In de eerste periode na de ziekmelding kun je  nog veel doen. Door uitstroom naar de uitkeringsinstanties te voorkomen, bespaart B2 transities de werkgever veel geld en houden we de werknemer gelukkig.'

Behoud van vakkrachten

B2 transities bekijkt de mogelijkheden voor een omscholingscursus of een loopbaanbegeleidingstraject. 'Eerste prioriteit is behoud van vakkrachten bij de eigen werkgever en daarna in ieder geval binnen de bedrijfstak. Als dat niet gaat, dan  kijken we of er een baan is buiten de dakbedekkingsbranche. We hebben inmiddels veel uitstroommogelijkheden naar ander werk buiten de bedrijfstak.'

Grote kans van slagen

Met een slagingspercentage van 85%is de aanpak van B2 transities in de meeste gevallen een succes, vertelt Vermeulen. 'We zijn hier nu tweeënhalf jaar mee bezig en  in die tijd kreeg ik zo’n 75 aanmeldingen van werkgevers en werknemers. Daarvan zijn er tot nu toe 58 dakdekkers aan een andere functie of baan geholpen. De gemiddelde doorlooptijd van een dossier is zo’n 8 maanden. We zoeken naar duurzame oplossingen. Dat lukt vrijwel altijd. Vaak is deze transitie de laatste keer om van baan te veranderen tot de pensioendatum.

Ook na die transitie blijven we de oud-dak-dekker in zijn nieuwe rol volgen. Zeker in de beginperiode is een vorm van nazorg belangrijk, met name het managen van verwachtingen.'

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.