Door nieuwe cao Bruil beton en mix 3,5% hoger loon

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 11 juli 2019

Samen met de vakbonden FNV Bouwen en Wonen en CNV Vakmensen is Bruil tot een akkoord gekomen voor een nieuwe, eerste cao Bruil beton & mix. Hiermee is een periode van ruim 6 jaar met de geëxpireerde cao voor de Mortel- en Morteltransportondernemingen voorbij.

3,5% meer loon

Het onderhandelingsresultaat  is voorgelegd aan het personeel van Bruil beton & mix waarna op 24 juni jl. bekend werd dat de leden overtuigend vóór het resultaat hebben gestemd. Hiermee gaat voor hen per 1 juli een moderne cao van start. Naast een looptijd van een jaar met in totaal 3,5% salarisverhoging, is over veel andere belangrijke onderwerpen overeenstemming bereikt. Zo is de vitaliteitsregeling waar Bruil al jaren actief mee is, nu verankerd in de cao. Ook wordt opleiding in al zijn facetten gestimuleerd én is er speciale aandacht voor mantelzorg en ouderenbeleid.

We leven in een veranderend tijdperk. Als werkgever heeft Bruil zich verdiept in de vraag: hoe kunnen onze medewerkers gezond en vitaal het pensioen bereiken? Met de voorwaarden die nu geregeld zijn in de nieuwe cao verwacht Bruil hier een goede bijdrage aan te kunnen leveren.

Cao voor mortelsector

Margreet Pasman FNV Bouwen en Wonen: “Al jaren wordt er geen cao meer afgesloten voor de mortelsector, dat is jammer. Werknemers van Bruil die werkzaam zijn bij de betoncentrales en de klein verpakking hebben met deze nieuwe cao een mooi pakket aan arbeidsvoorwaarden. Het loon gaat in één jaar tijd met 3,5% omhoog en oudere werknemers kunnen één of twee dagen in de week minder gaan werken en jongere werknemers hebben er een extra vrije dag bij gekregen. Ook wat betreft opleidingsbeleid hebben we goede afspraken gemaakt. Met het opleidingsbeleid wordt er breed geïnvesteerd in de arbeidsmarktpositie van de werknemers bij Bruil.”

Willem Timmer, onderhandelaar CNV Vakmensen: “De werknemers van Bruil hebben na jaren van onduidelijkheid nu een eigen cao. Het was een verademing om met een werkgever om de tafel te zitten die oog heeft voor de mensen en die ook echt werk wil maken van een goed arbeidsvoorwaardenpakket. Naast de loonsverhoging zijn we vooral ook tevreden over afspraken die we hebben gemaakt over het welzijn van de werknemers. Alles is erop gericht dat zij op een gezonde manier aan het werk kunnen blijven. Ze krijgen ook volop de ruimte voor scholing, zowel binnen het eigen vakgebied als voor de oriëntatie op een andere baan. Met deze moderne cao geeft Bruil een mooi visitekaartje af in de branche.”

Bruil is dankbaar voor de goede relatie welke zij heeft met de vakbonden. In goede harmonie zijn de onderhandelingen verlopen. Binnen een half jaar is het samen gelukt om tot het mooie en vernieuwende resultaat te komen.