Werkgevers Particuliere Beveiliging willen huidige cao verlengen, de FNV niet

Door Redactie 21 december 2023

De huidige cao Particuliere Beveiliging loopt af op 24 maart 2024. De werkgevers hebben voorgesteld om de huidige cao te verlengen. De FNV vindt dat er nu een aantal wijzigingen in de cao moeten komen, die niet kunnen wachten tot eind 2024. Wij willen nu nieuwe afspraken maken voor jou. Vind jij dit ook? Teken dan de petitie.

Stem

Branche moet aantrekkelijk blijven

De afgelopen tijd heef de FNV veel met de werkgevers gesproken over wat er nu eigenlijk zou moeten gebeuren. Werkgevers en vakbonden vinden het belangrijk dat de branche aantrekkelijk blijft. Hier speelt een goede cao een hele belangrijke rol.

Werkgevers willen huidige cao verlengen, de FNV niet

Omdat er zoveel speelt hebben werkgevers voorgesteld om de cao onveranderd te verlengen tot eind 2024. We hebben dan tot eind 2024 de tijd om veel afspraken af te ronden. De FNV vindt dat er nu een aantal zaken geregeld moeten worden in de cao om de branche weer aantrekkelijk te maken. Wij willen de cao niet verlengen.

Teken de petitie

Vind jij dat ook? Vul dan de petitie in, zodat we werkgevers kunnen laten zien dat de beveiligers NU goede afspraken in de cao belangrijk vinden. Stuur de link ook door naar al je collega’s in de Beveiliging. Lid en geen lid, iedereen kan mee doen. Hoe meer handtekeningen hoe krachtiger het signaal dat we afgeven.

Teken de petitie

Vul de enquête in om volgorde belangrijkste onderwerpen te bepalen

Jij hebt al eerder kunnen aangeven wat jij wilt verbeteren in de cao. Hiervan hebben we een prioriteitenlijst gemaakt. Er blijkt dat er heel veel moet veranderen in de cao om deze weer aantrekkelijk te maken. Alles voor 24 maart 2024 goed afspreken is een grote uitdaging. Daarom gaan we starten met een top 3 (of 4) van onderwerpen die jij het belangrijkst vindt. Met een enquête willen we samen met jou de volgorde van de belangrijkste onderwerpen bepalen.

Vul de enquête in

Hoe nu verder?

Wat ons betreft wordt er op 8 januari 2024 gesproken met de werkgevers over het traject dat we hebben te gaan. En maken we de eerste stappen naar afspraken voor de nieuwe cao.

Cao algemeen verbindend verklaard

Goed nieuws. De FNV en CNV zijn door de rechter in het gelijk gesteld. Werkgevers die lid zijn van de werkgeversvereniging VVNL (voorheen VBe) willen de cao Veiligheidsdomein voeren, in plaats van de cao Particuliere Beveiliging.

Andere cao goedkoper voor werkgevers

Dat willen ze omdat de cao Veiligheidsdomein minder goede arbeidsvoorwaarden heeft en dus goedkoper is voor de werkgevers. Deze cao is ook niet afgesloten met FNV en CNV maar met een andere vakbond die erom bekend staat dit soort slechte afspraken te maken.

Einde aan oneerlijke concurrentie

De rechter heeft nu, kort gezegd, bepaald dat werkgevers die lid zijn de VVNL en horeca/crowd en reguliere werkzaamheden uitvoeren, gewoon onder de cao Particuliere Beveiliging vallen en daar niet meer vrijgesteld van mogen worden. Hopelijk maakt deze uitspraak een einde aan oneerlijke concurrentie en gaat het voor eerlijkere arbeidsvoorwaarden binnen de sector zorgen.