Nieuwe pensioenregeling voor de beveiligingsbranche

Kom naar de ledenbijeenkomsten

Door Redactie 14 september 2023

De onderhandelingen over een nieuwe pensioenregeling zitten in de laatste fase. Binnenkort starten we de ledenraadpleging over het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe pensioenregeling. We organiseren hiervoor ledenbijeenkomsten.

Nieuwe pensioenregeling

Waar ging het ook weer om?

Alle pensioenregelingen in dit land moeten uiterlijk op 1 januari 2028 voldoen aan de nieuwe wettelijke regels. Dat geldt dus ook voor de pensioenregeling voor werknemers en pensioengerechtigden in de beveiligingsbranche. Deze pensioenregeling wordt uitgevoerd door Pensioenfonds Particuliere Beveiliging. Zij willen de overgang naar de nieuwe pensioenregeling in laten gaan op 1 januari 2025.

De nieuwe wettelijke regels schrijven voor dat werkgevers en werknemers in het ontwerpen van een nieuwe pensioenregeling een aantal keuzes maken.

Wat voor soort pensioenregeling?

Er zijn twee varianten waaruit gekozen kan worden:

1. de solidaire pensioenregeling,
  2. de flexibele pensioenregeling.

Solidaire of flexibele regeling

In beide regelingen krijg jij te zien welk deel van het pensioenvermogen voor jou bestemd is. Bij de solidaire regeling ligt de nadruk meer op het samen beleggen en samen risico’s delen. De flexibele regeling gaat meer uit van het kunnen maken van eigen, individuele keuzes bij het beleggen van de ingebrachte premies.

FNV wil solidaire pensioenregeling

De FNV wil de solidaire pensioenregeling omdat deze het beste past bij wat wij belangrijk vinden. Het sluit daarnaast ook het beste aan bij de pensioenregeling die we nu hebben én het levert het meeste voordeel voor de deelnemers op.

Nabestaandenpensioen

Keuze: Willen we een goed nabestaandenpensioen behouden of vinden we dat partners meer voor zichzelf moeten zorgen?

Huidige regeling

In de huidige regeling bouw je jaarlijks nabestaandenpensioen op, net zoals je ook ouderdomspensioen opbouwt. Bij Pensioenfonds Particuliere Beveiliging is dat 70% van het ouderdomspensioen dat je kunt bereiken (dus niet van je loon!). Op je pensioenleeftijd kun je bepalen of je het opgebouwde nabestaandenpensioen wilt omzetten in een hoger ouderdomspensioen of juist andersom.

Nieuwe pensioenwet

In de nieuwe pensioenwet verandert het nabestaandenpensioen. De partners van deelnemers krijgen bij overlijden vóór pensionering een nabestaandenpensioen van een percentage van het gehele salaris bij je werkgever. De nieuwe regeling pakt beter uit voor mensen met lagere inkomens.

Als we een groter deel van de premie willen gebruiken voor het nabestaandenpensioen, wordt dat hoger, maar dat gaat dan ten koste van het ouderdomspensioen. Bij overlijden na pensionering blijft het nabestaandenpensioen 70% van het ouderdomspensioen.

Geen wijzigingen voor huidige gepensioneerden en nabestaanden

Let op: Voor de huidige gepensioneerden en nabestaanden verandert er niets in het nabestaandenpensioen. En het nabestaandenpensioen dat je in het huidige stelsel hebt gespaard gaat mee naar de nieuwe regeling.

Hoogte van het pensioen en de premie

Keuze: Willen we de huidige hoogte van het pensioen blijven nastreven of mag de premie omhoog om een hoger pensioen te bereiken? Of kan het wel wat minder en met een lagere premie?

De FNV streeft naar een ouderdomspensioen van 80% van het gemiddelde loon na 42 jaren van werken. Deze 80% is inclusief je AOW. Het huidige pensioen bij de Particuliere Beveiliging haalt deze ambitie niet. Om dit wel te halen zou de premie omhoog moeten.

Inzet FNV: pensioenpremie blijft gelijk

Een hogere premie leidt tot een hoger pensioen. Dit moet betaald worden uit de loonruimte waarover in de cao wordt onderhandeld. Een hogere premie kan dus ten koste gaan van andere zaken waarover aan de cao-tafel wordt onderhandeld. Onze inzet is dan ook dat de pensioenpremie gelijk blijft. Wel zien we graag dat het deel van het salaris waarover pensioen wordt opgebouwd groter wordt.

Invaren

Keuze: Willen we de oude aanspraken van het huidige pensioenstelsel overbrengen naar het nieuwe of willen we twee gescheiden vermogens en pensioenen? We staan voor de keuze om de oude rechten over te brengen naar de nieuwe pensioenregeling. Dat heet invaren. Op die manier gelden de nieuwe regels ook voor de eerder opgebouwde pensioenaanspraken.

Evenwichtig verdelen van pensioenvermogen

Op het moment van invaren heeft het pensioenfonds waarschijnlijk meer vermogen dan nodig is om iedereen minimaal een gelijk pensioen te geven. Dit noemen we buffervermogen. Dit buffervermogen van het pensioenfonds  kan op verschillende manieren verdeeld worden. Hieronder lichten we de mogelijkheden toe:

• Voorkomen dat deelnemers er bij invaren op achteruit gaan.
  • Alsnog uitkeren van gemiste verhogingen in het verleden.
  • Voorkomen van een toekomstige daling van het pensioen.

Wij vinden het heel belangrijk dat in de nieuwe pensioenregeling ook in de toekomst wordt voorkomen dat pensioenen moeten worden verlaagd. Daarnaast willen we er voor zorgen dat niemand er bij het invaren op achteruit gaat. Dat zijn onze twee hoogste prioriteiten bij het verdelen van het pensioenvermogen.

Wie beslist over de nieuwe pensioenregeling?

Werkgevers en vakbonden gaan over de cao en zullen dus met elkaar afspraken moeten maken over de nieuwe regeling bij Pensioenfonds Particuliere Beveiligingsbranche.

De FNV zal deze afspraken pas kunnen maken nadat de leden zijn geraadpleegd. Daarom wordt er binnenkort meer informatie gegeven en wordt het bereikte onderhandelingsresultaat aan jou voorgelegd. Jij mag stemmen over dat onderhandelingsresultaat.

Meer weten?

Pensioen is voor velen een ingewikkeld onderwerp. We kunnen ons voorstellen dat je behoefte hebt aan meer informatie hierover. Hieronder vind je meer informatie over de veranderingen in de pensioenen.

www.beveiligingspensioen.nl/nieuw-pensioenstelsel
www.fnv.nl/acties/goedpensioen-wtp
www.pensioenduidelijkheid.nl
Transitieplan Wet toekomst pensioenen - particuliere beveiliging (pdf)

Ledenraadplegingen

Het zijn de leden van de vakbonden die bepalen of de bonden akkoord kunnen gaan met de overgangsregeling die we afspreken.

Wij organiseren ledenraadplegingen voor de leden werkzaam in de Particuliere Beveiliging en de gepensioneerden van de Particuliere Beveiliging. Tijdens deze bijeenkomsten gaan we uitgebreider in gaan op de keuzes die gemaakt zijn en is er ruim tijd voor het stellen van vragen.

Data bijeenkomsten

• Donderdag 28 september. 9.30-11.30 uur.
    Regionaal Vakbondshuis Amsterdam, Derkinderenstraat 2-8.
  • Vrijdag 29 september. 13.00-15.00 uur.
    Online via Teams
  • Vrijdag 13 oktober. 11.00-13.00 uur.
    Centraal Vakbondshuis Utrecht, Hertogswetering 159

Meld je aan