Schiphol mag eisen stellen aan arbeidsvoorwaarden beveiligingsbedrijven

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 04 oktober 2019

Schiphol mag in de aanbesteding voor de beveiliging van de luchthaven weldegelijk eisen stellen aan arbeidsvoorwaarden. Dat heeft de rechter bepaald, die zich op verzoek van onder andere FNV over de kwestie boog. ‘Dit is heel goed nieuws. Schiphol heeft nu ruim baan om goede arbeidsvoorwaarden in de nieuwe beveiligingscontracten op te nemen’, aldus FNV-bestuurder Mohamed Gafki.

Volgend jaar moeten nieuwe contracten worden gesloten met alle beveiligingsbedrijven op Schiphol. FNV vindt het belangrijk dat er in de aanbesteding daarvan eisen worden gesteld aan de arbeidsvoorwaarden. Gafki: ‘Als je dat niet doet, gaat de race naar beneden door. Dan worden de werkomstandigheden nog zwaarder. Dat is niet goed voor de beveiligers zelf, maar ook niet voor de veiligheid van de passagiers.’

Acties

Deze zomer dreigden er acties van beveiligers op Schiphol, omdat de luchthaven weigerde de eisen in de aanbesteding op te nemen. ‘Vorig jaar is na lange acties van de beveiligers op Schiphol een goede cao tot stand gekomen. De beveiligers willen nu dat de afspraken die toen zijn gemaakt, opgenomen worden in de aanbesteding’, aldus Gafki. Beveiligers waren bang dat de nieuwe beveiligingsbedrijven die in 2020 op Schiphol komen, zouden gaan werken met slechtere arbeidsvoorwaarden.

Losse eisen

Dat is met de uitspraak van de rechter nu voorkomen. De bond is al met de luchthaven overeen gekomen om een aantal onderdelen van de huidige cao als losse eisen in de aanbesteding te zetten. Gafki: ‘Dan hebben we het over korter werken met behoud van loon, een loonstijging van 2,5% per jaar tot en met 2023, 80% van de medewerkers in vaste dienst en een generatiepact.’ Bij dat laatste kunnen oudere werknemers 80% werken, tegen 90% van het loon, met behoud van 100% pensioenopbouw.