Overleg met Royal FloraHolland is een complexe puzzel

Update vierde en vijfde onderhandelingsronde

Door Redactie 16 april 2024

Op 9 en 11 april vonden de vierde en vijfde onderhandelingsrondes plaats voor de nieuwe cao Royal FloraHolland (RFH). De cao-onderhandelingen bij RFH blijven echter een complexe puzzel. We hebben het voorstel van RFH voor een cao á la carte grondig besproken. Dit concept zou werknemers meer keuzevrijheid bieden, zoals het omzetten van vakantiegeld naar maandelijkse betalingen en flexibeler omgaan met verlof. Op 15 mei praten we verder.

Update vierde en vijfde onderhandelingsronde RFH

Hoofdpunten

Dit zijn de hoofdpunten van deze onderhandelingsrondes:

• Vakbondsfaciliteiten: we hebben gekeken naar het verbeteren van de manier waarop vakbondsinformatie wordt gecommuniceerd binnen RFH.
  • Arbeidsvoorwaarden: er is gesproken over arbeidstijden, duurzame inzetbaarheid, en vergoedingen zoals reiskosten en koude toeslagen.
  • Looneisen: onze eis van een loonstijging van 7% per 1 april 2024, voor een cao-looptijd van één jaar, staat nog ver af van het openingsbod dat tijdens de derde ronde is gedaan door RFH.

Speciale aandachtspunten

Onze speciale aandacht krijgen de onderstaande punten:

• Verzwarende arbeidsomstandigheden: we hebben RFH aangespoord een beter bod te doen dan hun voorstel van € 0,18 per uur voor orderpickers in de koelcellen. We willen een toeslag vergelijkbaar met die bij AH geldt.
  • Groeischaal loon: de huidige groeischaal duurt te lang; we willen deze in de nieuwe cao verkorten.
  • Verlofspaarregeling (VSR): wij dringen aan op het versoepelen van deze regeling.

Na de schorsing heeft de directie van RFH om extra tijd gevraagd om een totaalpakket te kunnen vormen op basis van onze prioriteiten.

Crisisteam verlof- en feestdagen

Na veel onduidelijkheid en frustratie over het registreren van arbeidstijden en verlofuren via de systemen Ortec en Protime hebben we afgesproken dat er een crisisteam (de ‘Taskforce’) komt om de nieuwe verlof- en feestdagrekenregels te herzien. RFH erkent de frustraties en boosheid van medewerkers. De komende week wordt er een meldpunt geopend om de klachten te inventariseren en aan te pakken. Wij roepen jullie dan ook op om eventuele klachten aan Jeroen Brandenburg, bestuurder FNV Agrarisch Groen te mailen   en/ of aan je teammanager te melden.

Belangrijkste cao-punten en het openingsbod van RFH

Er is uitgebreid gesproken over voorstellen die meer zeggenschap over arbeidstijden en een gezonde balans tussen werk en privé beogen. Problemen met het huidige tijdregistratiesysteem zijn aangekaart, en RFH is opgeroepen deze snel op te lossen. RFH stelt voor om een werkgroep op te zetten om onze voorstellen ten aanzien van arbeidstijden verder uit te werken

Medewerkers bij RFH doen er gemiddeld 15 jaar over om hun maximale salaris te behalen.

Wij hebben nogmaals bij RFH aangegeven dat medewerkers flexibel hun plus- of overuren willen sparen in de VSR-regeling en niet met de voorwaarde om aangesloten 4 weken verlof te moeten opnemen.

RFH heeft een openingsbod gedaan met beperkte financiële ruimte. Verder stelt RFH voor om de vergoedingen voor reiskosten en thuiswerken aan te passen naar het fiscale maximum en staat open voor discussie over een koudetoeslag en verhoging van het aanvullende geboorteverlof. Hieronder hun voorstellen op een rij.

• Looptijd: 24 maanden
  • Structurele loonsverhoging van 3 % per april 2024 en april 2025
  • Koude toeslag: € 0,18 per uur
  • Thuiswerkvergoeding: € 2,35 per dag (fiscaal maximum)
  • Reiskosten woon-werk: € 0,23
  • Reiskosten zakelijk: € 0,29 per km
  • Aanvullend geboorte verlof naar 100% van max dagloon
  • Stagevergoeding opnemen in de cao

Hoe verder

De vijfde cao-ronde werd als constructief ervaren, maar de vakbonden hebben nog steeds bedenkingen bij het loonbod van RFH in relatie tot de looptijd. Er wordt nog steeds aangedrongen op een reële compensatie voor inflatie en koopkrachtverlies. Er is vooruitgang, maar door de huidige tekorten op de arbeidsmarkt moet er moet realistisch naar de loonkwestie worden gekeken.

De zesde onderhandelingsronde is op woensdag 15 met als ultieme doel om te komen tot een nieuwe cao RFH. Maar: uiteindelijk hebben de vakbondsleden het laatste woord!

Samen sterk voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Het is belangrijk dat meer mensen bij Royal FloraHolland lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. En ook niet onbelangrijk: alleen leden mogen stemmen op het eindbod voor de nieuwe cao!

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, Bestuurder FNV Agrarisch Groen.