Voorstellen werkgevers voor nieuwe cao Royal FloraHolland nog weinig concreet

Update tweede onderhandelingsronde

Door Redactie 21 maart 2024

Dinsdag 19 maart hebben wij voor de tweede keer aan tafel gezeten met de directie van Royal FloraHolland (RFH). Helaas moeten we concluderen dat er nog weinig concrete punten vanuit RFH zijn besproken tijdens dit overleg. RFH had eerder voorgesteld om de cao-voorstellen van de vakbonden thematisch te behandelen.

Update tweede onderhandelingsronde cao Royal FloraHolland

Schema thema's per cao-ronde

RFH wil per cao-onderhandeling een vast schema aanhouden waarbij wij ons concentreren op de genoemde onderwerpen. We streven daarbij naar een constructief dialoog en het bereiken van overeenstemming die recht doet aan de belangen van alle betrokken partijen.

Dit is de afgesproken volgorde van de onderwerpen:

De financieel directeur van RFH, David van Mechelen, heeft een toelichting gegeven op de financiële situatie van het bedrijf. RFH zal naar verwachting het boekjaar 2023 met verlies afsluiten, vanwege verschillende uitdagingen zoals de uitrol van orderpicksystemen, renovaties van gebouwen en vernieuwing van IT-systemen. RFH ervaart ook extra kosten zoals energie, vervoer en loonkosten. De directie benadrukte dat ze zich bewust zijn van de behoeften van de medewerkers, maar dat ze niet in staat zijn om deze kosten volledig te compenseren via loonsverhogingen.

Er is uitgebreid gesproken over het loongebouw bij RFH. Hoewel RFH beweert dat het loongebouw marktconform is ten opzichte van andere bedrijven en sectoren, hebben we voorgesteld om het aantal stappen in salarisschalen te verminderen. Dit omdat het momenteel te lang duurt voordat medewerkers het maximale salaris bereiken.

Het tweede thema, duurzaam meedoen, omvat verschillende onderwerpen zoals sociale veiligheid, mobiliteit en scholing, mantelzorg, gezondheid en vitaliteit, en de Regeling Vervroegd Uitreden (RVU). RFH heeft al initiatieven genomen op het gebied van sociale veiligheid, maar er is nog geen betrokkenheid vanuit de vakbonden. Er is discussie geweest over het opzetten van een mobiliteitscentrum, waar RFH tegen is vanwege de aanwezigheid van de Talent Academy. Ook zijn er nog geen concrete voorstellen ontvangen met betrekking tot mantelzorgvriendelijk beleid, afgezien van het verlengen van de bestaande RVU-regeling voor maximaal 12 medewerkers.

Conclusie en planning volgende ronde

We maken ons zorgen over de snelheid van dit traject en hebben RFH opgeroepen om tijdens de derde ronde op dinsdag 26 maart met concrete voorstellen te komen. We blijven streven naar een duurzame cao die het verlies aan koopkracht en inflatie compenseert.

Planning van het cao-traject

Hoewel aanvankelijk werd gestreefd naar een nieuwe cao per 1 april 2024, is deze deadline bijgesteld naar uiterlijk 4 april 2024.

Dit staat er op de agenda voor de volgende cao-onderhandelingsrondes:

Dinsdag 26 maart | derde onderhandelingsronde

• Arbeidstijden
  • Loonbod

Donderdag 4 april | vierde onderhandelingsronde

• Werkzekerheid
  • Cao à la carte

Onze cao-voorstellen

Dit  zijn onze belangrijkste punten van de nieuwe cao:

• Looptijd 1 april 2024 t/m 31 maart 2025
  • Loonsverhoging van 7% per 1 april 2024 inclusief APC (automatische prijscompensatie)
  • Minimumuurloon verhogen naar €16 per uur
  • Vergoeding voor werken in koude omstandigheden, oftewel een koude toeslag
  • Verruimen van de (VSR) verlofspaarregeling

Samen voor een goede cao

Een goede cao krijg je niet cadeau. Wij hebben jouw steun nodig om een cao-akkoord te bereiken dat aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden zich actief inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Het is belangrijk dat meer mensen bij Royal FloraHolland lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. En ook niet onbelangrijk: alleen leden mogen stemmen op het eindbod voor de nieuwe cao!

Word nu lid

Ben je al lid? Nodig dan je collega uit om lid te worden en verdien zelf een tientje!

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Jeroen Brandenburg, Bestuurder FNV Agrarisch Groen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.